Vali, jenže to ber jako lepší variantu, může být hůř
. Jednak - podle toho, co píšou na Dobromysli - může být víc typů Aspergra, nejlépe, když dám odkaz: < a href=http://www.dobromysl.cz/scripts/detail.php?id=1238>Podtypy AS. A jednak se AS může vyvíjet, např. hormonálními změnami v pubertě, nebo zvyšujícím se tlakem ve škole. Kombinaci máme právě doma
. Do určité doby se náš syn choval pouze jako rozmazlený - tam, kde vstřebal zásady, se choval dobře (ve škole, když je sám s babičkami apod.), doma se ale cítil "uvolněně" a my jsme nepěstovali žádný přísný řád, spíš jsme byli demokratičtí - takže byl problém ho donutit k respektování hranic; nakonec poslechl, ale dalo nám to dost práce.
Změny v jeho životě, kterých bylo bohužel víc než dost, s ním ale zamávaly - kolem devátého roku začal mít záchvaty vzteku, pak neovladatelného pláče, pak se to měnilo třeba na rozhazování postelí nebo pištění. Tehdy ty záchvaty přišly jednou za čas, nějakou dobu byl takový ubrečený a lítostivý vlastně denně, ale pořád se to dalo zvládat. Poslední půlrok má ale afektivní záchvaty velmi časté, kvůli každé "blbině", která nezapadá do jeho představ. Začínalo to rozhazováním hraček, postelí, bot do peřin apod., a skončilo tím, že nabyl dojmu, že nemá proč žít a začal se pokoušet vyskočit z okna. Užívá léky vč. antidepresiv, takže jeho stav je o něco lepší než v nejhorších dnech (kdy měl záchvat i 6x nebo 8x za odpoledne po příchodu ze školy), ale přesto i dnes je schopen dostat záchvat, rozházet postele, sházet bundy z věšáku a na to naházet boty, a když mu v čemkoliv z toho (vč. onoho skákání z oken) bráníme, mydlí nás (a občas začne bouchat i sebe). Věř, že když pak prožíváš takovéhle události denně, že už to taková pohoda není. A bohužel to všechno logicky vyplývá právě z AS - neumí si najít kamarády a udržovat kamarádství, má pocit, že se ho děti straní, protože má nemoc, je sám, ačkoliv mu kamarádství bytosti schází... Kromě toho pochopitelně ještě jeho potřeba řádu, každá změna může vyvolat problém, a jeho nutkavá potřeba preciznosti v činnostech (např. zajistit, aby se počítač nekousl, nikdo neumí)
.