Aneb proč je důležité vést děti intenzivně k hudbě od nejranějšího věku?
Není to tak dlouho, co se věřilo, že právě narozené dítě nic nevnímá, nechápe a necítí. Opak je pravdou: již bezprostředně po narození mozek dítěte pracuje na plné obrátky. Jeho kapacita učit se novým věcem v prvních týdnech a měsících po narození je obdivuhodná. Co je však nejpodstatnější, tento stav netrvá "navěky".
Představme si dětský mozek jako docela zvláštní biologický počítač. Už ta nejmenší miminka disponují s výkonnými programy, jak porozumět světu.
Vše, co dítě vidí, slyší, čeho se dotýká a co cítí, ovlivňuje způsob, jakým je mozek budován.
Přehledně je to znázorněno na vývoji nervových synapsí:
Z obrázku je patrné, že pro vývoj dítěte jsou nejdůležitější první roky po narození. Miminka se učí imitací. Napodobování je přiměje chovat se novým - nikoli geneticky stanoveným způsobem - tak, jak se chovají dospělí okolo. Mezi šestým a dvanáctým měsícem života se dítě soustřeďuje na to, jak jazyk jeho rodičů zní. V tomto období se rozhoduje, zda bude jeho rodnou řečí čeština, němčina, japonština, angličtina, francouzština, či čínština. Děti nejprve ovládnou zvuk své řeči a díky tomu se mohou učit slova snadněji.
Existují tzv. "časová okna", která jsou uvnitř úzce vymezenými časovými prostory, kam se ukládají nové vědomosti. Když čas vyprší, okno se přivře a nabízené informace už nemohou být více zpracovávány v původní možné kvalitě. Dobře víme, že pro většinu lidí je mnohem obtížnější učit se druhou řeč v pokročilejším věku, než tomu bylo v dětství. Naopak děti, které se druhý jazyk učí velmi brzy, mezi druhým a sedmým rokem života, mají v testech stejné výsledky jako rodilí mluvčí.
Z výše zmíněných důvodů je smysluplné a důležité, aby přišly děti již od šestého měsíce života různými způsoby do kontaktu s hudbou. Poslech hudby a pobrukování si písní vede k intenzivnímu propojení mozkových buněk. Univerzální software v dětském "biopočítači" ke zvládnutí jakéhokoli jazyka považuje hudbu též za řeč a podle toho jak intenzivně přijde dítě s hudbou do styku, si ji osvojí jako "druhou rodnou řeč".
Hudba a především hra na hudební nástroj je z řady důvodů pro rozvoj každé osobnosti nenahraditelná.
Optimálně podporuje děti v jejich kognitivním a sociálním vývoji. Obrovský význam však má seznámení dětí s hudbou v co nejranějším věku, což zaujímá klíčovou funkci pro celkový vývoj jejich osobnosti.
Nepromarněte šanci pro Vaše dítě! Dopřejte mu možnost, aby se s hudbou mohlo "sžívat" a aby právě otevřené "časové okno" bylo optimálně využito. Šance se neopakuje a vývoj nepočká...
S využitím článku Pavly Köpplové z časopisu Instinkt č. 14/III z 1. dubna 2004.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.