tisk-hlavicka

Státní maturity – zrušit , či nezrušit?

14.7.2010 Jan Michal Mleziva Rodina a škola 53 názorů

Před volbami jsme mohli zaslechnout z úst některých politiků ostrou kritiku státních maturit, které mají doplnit a z části nahradit tradiční formu maturitních zkoušek.

Dokonce se mezi politiky objevil názor, že by bylo vhodné státní maturity zrušit. Do veřejného povědomí, jež bylo dříve právě ze strany politiků formováno spíše k vstřícnosti vůči státním maturitám, tak vstoupila nejasnost, kterou navíc zesilují protesty odvážných učitelů.

Na první pohled se projekt státních maturit jeví jako zcela oprávněný. Vždyť by se, jak tvrdí jeho propagátoři, zajistila díky němu celostátní objektivita maturitních zkoušek a konečně by bylo možné srovnávat jednotlivé druhy středních škol a zabránit těm z nich, které zostuzují naše střední školství, aby nadále propouštěly ze svých bran držitele maturitních vysvědčení toho nehodných. Při hlubším vhledu do koncepce státních maturit však zjistíme (mnozí politici tak možná již učinili), že efekt tohoto projektu není uspokojivý.

Zaručit srovnatelnost všech středních škol by mohly státní maturity pouze v předmětu český jazyk a literatura, který se týká všech maturantů, a to samozřejmě jen za ideálních podmínek. Po celostátním vyhodnocení výsledků by vyšlo najevo, že absolventi oboru gymnázium – klasické jazyky dosáhli v českém jazyce a literatuře lepších výsledků než absolventi oboru mechanik strojů. Ale také že mechanici strojů z Horní Dolní dopadli hůř než jejich kolegové v Kotěhůlkách a než absolventky oboru krejčová ze sousední školy.

Tolik zdůrazňovanou celostátní objektivitu nových maturitních zkoušek nelze bohužel asi obhájit. Zůstanemeli u státní maturity z českého jazyka a literatury, pak pouze jedna její část – didaktický test – se má odesílat k centrálnímu vyhodnocení, zbývající dvě části – písemná práce a ústní zkouška – mají být hodnoceny ve škole tamními proškolenými pedagogy. Jenže také u didaktického testu je možné celostátní objektivitu napadnout, protože jej maturanti mají psát pod dohledem proškoleného pedagoga určeného ředitelem školy. (To se týká i dalších předmětů.) Jak je vidět, představují hlavní trumfy státních maturit, tj. srovnatelnost škol a celostátní objektivita maturitních zkoušek, především politické fráze, které nabyly takové síly, že se staly téměř posvátnými. Jsou totiž podporovány vírou, že státní maturity učiní přítrž devalvaci maturitních zkoušek, která započala boomem nových středních škol začátkem devadesátých let. Situace ve středním školství se sice v průběhu posledních patnácti let změnila (např. řada škol zanikla, změnily se osnovy, školy se potýkají s nedostatkem žáků), ale původní aktuální potřeba zabránit snižování úrovně středních škol přetrvává, neboť její podstatu mylně nahradil pocit obecného úpadku vzdělání.

Zavedení nové maturitní zkoušky je velmi účinným nástrojem zvyšování kvality edukačního procesu, zní oficiální stanovisko ministerstva školství. Namísto očekávání placebo efektu, které spolyká každoročně milionové částky a zatíží střední školy a maturanty byrokratickými a organizačními povinnostmi, by pravděpodobně bylo namístě zamyslet se nad východiskem přijatelným pro většinu jak příznivců, tak odpůrců státních maturit.

K tomu, aby státní maturity byly i nebyly, stačí vyjít z již připravené koncepce. Jestliže je „přípustné“, aby hodnotiteli písemných prací a ústních částí státních maturit byli pedagogové dané školy, potom se mohou stát i hodnotiteli didaktických testů. Jak vyplynulo z textu výše, potřeba srovnatelnosti škol na základě výsledků maturitních zkoušek se jeví zbytečnou, čímž by mohla padnout i nutnost konání státních maturit ve stejných termínech i vypracovávání stejných testů. CERMAT, který má organizaci státních maturit na starost, by mohl sloužit školám coby servis. Státními maturitami by se tedy mohly rozumět tradiční maturity spočívající však na přísnějším jednotném obsahovém rámci. Ten již existuje. Změna školského zákona by nepředstavovala náročný úkol, dala by se vyřešit pouhým vypuštěním nadbytečných pasáží.

Před nově zvolenými zákonodárci teď leží úkol – nechat během letních prázdnin problém státních maturit dozrát a rozhodnout, zda je zrušit, nezrušit či najít kompromis.

Autor je učitelem s praxí na různých typech středních škol

Názory k článku (53 názorů)
Neuvěřitelné Qwena 14.7.2010 8:10
*Re: Neuvěřitelné Etraska 15.7.2010 0:26
**Re: Neuvěřitelné lklasinka 20.7.2010 4:56
**Re: Neuvěřitelné Helena 25.7.2010 12:29
Zrušit úplně Mortadela 14.7.2010 9:49
*Re: Zrušit úplně Binturongg 14.7.2010 12:26
**Re: Zrušit úplně dobri 14.7.2010 23:0
***Re: Zrušit úplně JiBi* 18.7.2010 21:35
*Užitečnost maturity ...j.a.s... 14.7.2010 23:22
**Re: Užitečnost maturity Beruška 15.7.2010 14:10
***Re: Užitečnost maturity štěpánka 15.7.2010 14:32
****Re: Užitečnost maturity štěpánka 15.7.2010 14:33
****Re: Užitečnost maturity Beruška 15.7.2010 22:40
*****Re: Užitečnost maturity štěpánka 16.7.2010 14:32
******Re: Užitečnost maturity Beruška 17.7.2010 7:53
******Re: Užitečnost maturity Vážný 18.7.2010 18:54
*******Re: Užitečnost maturity štěpánka 18.7.2010 21:48
*Re: Zrušit úplně Lizzie 15.7.2010 22:47
*Re: Zrušit úplně mati.h 20.7.2010 10:48
O tom už se mluví 10 let kreditka 14.7.2010 9:59
*Re: O tom už se mluví 10 let Babsi+2 14.7.2010 11:37
**Re: O tom už se mluví 10 let kreditka 14.7.2010 12:26
Statní maturita je naprostá nutnost! Z + 2 14.7.2010 11:17
*Re: Statní maturita je naprostá nutnos... kreditka 14.7.2010 12:28
**Re: Statní maturita je naprostá nutn... máta 14.7.2010 13:2
***Re: Statní maturita je naprostá nu... štěpánka 14.7.2010 14:12
****Re: Statní maturita je naprostá ... Barča, 2kluci 15.7.2010 7:3
*****Re: Statní maturita je naprost... Mystik 193 15.7.2010 14:52
******Re: Statní maturita je napro... Barča, 2kluci 16.7.2010 7:9
*******Re: Statní maturita je nap... Mystik 193 16.7.2010 16:51
*****Re: Statní maturita je naprost... Jana Nováková 16.5.2014 21:35
***Re: Statní maturita je naprostá nu... Helena 25.7.2010 12:33
*Re: Statní maturita je naprostá nutnos... Mystik 193 14.7.2010 21:47
**Re: Statní maturita je naprostá nutn... lklasinka 21.7.2010 15:21
Líbí se mi systém v USA Zdena 14.7.2010 12:43
*Re: Líbí se mi systém v USA štěpánka 14.7.2010 14:14
nemohu si pomoct, musím to sem zase naps... štěpánka 14.7.2010 14:31
*Re: nemohu si pomoct, musím to sem zas... Mlada 14.7.2010 19:18
**Re: nemohu si pomoct, musím to sem z... štěpánka 14.7.2010 19:22
***Re: nemohu si pomoct, musím to sem... Mlada 14.7.2010 19:34
*Re: nemohu si pomoct, musím to sem zas... Henriette 18.7.2010 20:6
Zrušit. Mystik 193 14.7.2010 21:41
Zrušit Vážný 15.7.2010 0:19
*Re: Zrušit Irena, 2 deti 16.7.2010 19:54
**Re: Zrušit Moni 17.7.2010 0:40
***Re: Zrušit Moni 17.7.2010 0:45
****Re: Zrušit štěpánka 17.7.2010 11:58
****Re: Zrušit lklasinka 21.7.2010 17:15
***Re: Zrušit Vážný 18.7.2010 18:44
**Re: Zrušit Vážný 18.7.2010 18:41
***Re: Zrušit Irena, 2 deti 19.7.2010 17:15
jsem asi úplně blbá lklasinka 21.7.2010 17:8
*Re: jsem asi úplně blbá Monika, 2 dcery 28.7.2010 8:7




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Fotky podle věku

Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.

Naše milovaná ---ADELINKA-----ADELINKAFilípekEliška 3.8.2010Naše ADÉLKA ve školce:-)(ve fialovém tričku)FotbalistaFotbalistaTo jsem pěkná čarodějka .....ADÉLKA.......Naše princezna AdélkaADÉLKA A PEJSEK

Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.

Přihlásit k odběru

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.