Je 23. dubna 2012 odpoledne: „Hurá, je to za námi!“
Nejprve vysvětlení slova „angažované“. Jsem matka, která se rozhodla, že se bude účastnit vzdělávání svých pěti dětí do té míry, že nebudou muset chodit do školy denně, ale jen jednou za půl roku, aby ukázaly, co vše se za ten půl rok naučily.
Je 23. dubna 2012 odpoledne: „Hurá, je to za námi!“
„A teď se pustíme do zajímavých projektů, na které nebyl v době přípravy na přijímačky na gymnázium čas. Půjdeme do bytu Palackých a Riegrových v Palackého ulici v Praze a budeme si po cestě povídat o národním obrození. Pojedeme na exkurzi po letišti v Ruzyni. Budeme si povídat o včelách a jejich společenství…“ Přemýšlím já, jako matka - učitelka domácího vzdělávání.
Mám v domácí škole poslední dceru, která právě udělala přijímačky na osmileté gymnázium. Jaké to bylo? Přišla po zkouškách a tvářila se, že vše je v pořádku. Neměla strach, věděla, že přípravu nezanedbala a zkušebních testů si udělala dost na to, aby byla dobře připravená na všechny možnosti a typy příkladů a úloh. Tak nás po dvou dnech ani nijak nepřekvapilo, že její číslo, které obdržela na přijímačkách, bylo mezi přijatými studenty do primy na příští školní rok. Ale musím přiznat, že den před přijímačkami jsme šly s dcerou po městě a ona se mě ptala: „Mami, když se nedostanu, půjdu na základku?“ V tu chvíli jsem si uvědomila, že jsme vůbec nevyužili možnosti dělat přijímačky na více škol. Johanka má velkou výhodu v tom, že studium na gymnáziu zná od svých čtyř starších sourozenců.
Anna prošla přijímačkami v dubnu 2002 a Magdaléna v dubnu 2004, kdy testy z matematiky a českého jazyka byly ještě vytvořeny učiteli dané školy. Test, který měl za úkol objevit v dětech studijní předpoklady, přivezli externí spolupracovníci školy. A podle třídního jedné z dcer to byly poslední zkoušky, které ukázaly, co dítě opravdu umí. Tyto zkoušky nemohl nikdo nijak zvlášť natrénovat, jak je to se současnými testy.
Dcera Miriam prošla přijímačkami v dubnu 2009. Měla jako první celé zkoušky od společnosti Scio - český jazyk, matematika, obecné studijní předpoklady. Když jsem se ptala učitelky matematiky na zdejším gymnáziu, proč přešli na testy Scio, řekla mi, že je to lepší i pro samotné učitele. Rodiče za nimi už nemohou chodit a obviňovat je, že testy byly velmi těžké nebo že ten a ten příklad tam být neměl, protože to ještě ve škole neměli. Scio testy jsou anonymní a výsledky přijdou z centra, kde byly vyhodnoceny počítačem.
Myslím si, že oba typy testů mají svá úskalí. Pokud test opravuje skutečný učitel, vidí, jak žák přemýšlel a počítal, i když se třeba nedobral správného výsledku, může mu učitel dát body právě za správný postup. Toto při počítačovém vyhodnocení není možné. Jsou to velmi neosobní zkoušky, výhodou u nich je, že se výsledky dají porovnávat celorepublikově, tzv. percentily.
Všechny čtyři dcery se rozhodly jít na gymnázium přímo z páté třídy domácí školy. Syn chtěl sportovat a nejraději by se i fyziku učil vise hlavou dolů někde na větvi stromu nebo v tělocvičně, proto šel do šestého ročníku základní školy. Sám se v sedmé třídě rozhodl, že zkusí přijímačky na šestileté gymnázium v dubnu 2008. Protože má velmi dobré matematické a fyzikální myšlení, přijímačky zvládl tak, že byl první ve výsledcích. Přestože se nepřipravoval tolik jako dcery, šel na přijímačky s klidem a dobrým pocitem, že udělal, co mohl. Když se dozvěděl, že byl první, podíval se na mne a řekl: „Mami, dík!“ Bylo to uznání mé pomoci při přípravě na zkoušky.
Nyní máme s Johankou před sebou poslední měsíc naší domácí školy, ve které své děti učím už od roku 1998, a myslím, že si ho užijeme. Půjdeme do bytu Palackých a Riegrových v Palackého ulici v Praze a budeme… vždyť už víte!
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.