Zkušenosti učitelky ZŠ
Myslím si, že jazyky jsou v této době nepostradatelné a za další generaci bude naprosto samozřejmé se domluvit anglicky (případně druhým jazykem, právě němčina mi připadá velmi využitelná).
Na ZŠ učím angličinu, český jazyk a němčinu, takže přesně vím, oč jde. Jestliže se dítě učí jeden jazyk (obvykle AJ) od 3. třídy a pořádně, neměl by být problém si na 2. stupni ZŠ přidat němčinu. Hodně důležitá je, už zde zmíněná výuka. Pokud se děti tzv. "šprtají gramatiku a slovíčka, píšou plno definicí atd. a nudí je to, jazyk si nezapamatují, budou ho brát jako něco nudného a nezáživného a v tomto případě je nesmysl si přidávat další jazyk. Když učím své žáky, (2. st.)snažím se je maximálně zapojovat, mluvit s nimi (dávám stejný důraz jako na gramatiku na konverzaci), dávat jim zábavné domácí úkoly (např. přeložit oblíbenou písničku, kterou poslouchají, zjistit, jestli je to správně, chodit do knihovny půjčovat AJ/NJ knížky, projekty, atp.) a vidím snahu se oba (vlastně také matečský český jazyk) učit.
Také mi přijde nesmyslné dávat oba jazyky v jeden den. Snažím se, aby si děti v hlavě udělaly dva zámky - jeden na němčinu, druhý na angličtinu a, jak už tady nějaká maminka psala, přepínat. Někdy schválně NJ a AJ zkombinuju a procvičuju toto tzv. přepínání.
Důležitá je taktéž výuka v praxi. Naše škola pořádá různé výlety, exkurze a zájezdy i do zahraničí, kde není jiné zbytí, než se tamním jazykem domluvit.
Vše záleží na způsobu výuky a učiteli.
Odpovědět