Rozhovor s maminkou třináctiletého Honzíka s Downovým syndromem.
Syn byl integrován do normální školky, kam chodil čtyři roky. Podotýkám, že to byla školka soukromá, kde již měli zkušenosti s integrací postižených dětí. Všichni rodiče byli informováni o tom, že jejich děti budou v kolektivu s postiženým dítětem a budou se učit toleranci k postiženému spolužákovi. Přístup paní ředitelky, učitelek i asistentky pedagoga byl vynikající. Za čtyři roky nebyl žádný problém ani s dětmi, ani s rodiči. Velikou výhodou bylo, že do stejné školky chodila i Honzíkova sestra, bratr, sestřenice a bratranci. Honzík chodil do školky celou dobu velmi rád.
Syn chodí do běžné třídy spolu s dalšími třiadvaceti dětmi. Má asistenta pedagoga, který s ním sedí v lavici a probírá s ním dle individuálního vzdělávacího plánu předepsanou látku, a to hlavně v češtině, matematice, prvouce, a od letošního roku i v dalších předmětech jako je zeměpis, dějepis a podobně. V hodinách hudební a výtvarné výchovy nebo v tělocviku Honzík pracuje sám s ostatními děti. Se svou třídou se zúčastňuje všech akcí, jako jsou návštěvy kina, divadla, sportovní soutěže, školní výlety a paní asistentka ho na akcích doprovází.
Spolužáci přijali Honzíka dobře, pomáhají mu hlavně spolužačky. Výhodou je, že s ním do třídy chodí jeho bratranec. Menší problém byl s přechodem do hlavní budovy školy, kdy se mu někteří žáci z jiných tříd posmívali, ale jeho třída se Honzíka zastala.
Pan ředitel, který syna přijímal, je velice vstřícný. Na prvním stupni mu umožnil chodit do třídy, kde třídní učitelka byla nejen vynikající učitelka ale zároveň speciální pedagožka, která se synovi dle možností věnovala. Nynější paní třídní učitelka na druhém stupni je také výborná. Paní asistentku, která má též vystudovanou speciální pedagogiku, má syn již šestým rokem. Honzík ji má velmi rád a její přístup je základem toho, že se toho mnoho naučil a má pěkné známky.
Myslím, že s rodiči spolužáků není žádný problém, ale většinu z nich bohužel blíže neznám, protože na třídní schůzky jsem chodila vždy individuálně.
Dle mého názoru bylo pro mého syna velmi důležité, že čtyři roky navštěvoval běžnou školku, kde se naučil pohybovat se v dětském kolektivu a kde získal řadu dovedností. K dobrému začlenění do kolektivu na základní škole přispělo i to, že syn měl dva odklady, během nichž se mírně vylepšily i jeho zdravotní problémy, jako například částečná nedoslýchavost.
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.