Moje dítě lže. Pro rodiče je to signál, že něco zanedbali ve výchově.
Místo obviňování je lepší vědět, že lhaní je u dětí úplně běžná věc. U předškoláka se dokonce považuje za důkaz jeho normálního vývoje.
Snad každé dítě někdy zkusí zalhat. I to, které se ve svém okolí obvykle se lhaním nesetkává. U předškoláka bývá pokus o lež dokonce považován za jeden z důkazů normálního sociálního vývoje. Jak to?
Úplně malé dítě si ještě neuvědomuje fakt, že jiní lidé nemusí vědět to, co ví samo. Dokud si myslí, že všichni vědí všechno, nemá pro něj lhaní smysl. Tato ,,dovednost” se vytváří zhruba mezi třetím a pátým rokem věku. Použití nepravdy svědčí o tom, že si dítě uvědomilo, že lidé nejednají podle toho, jaký svět skutečně je, ale podle informací, které o něm mají.
A tak maminka nemusí vědět, že si po použití toalety neumylo ruce, protože u toho nebyla. A když jí to neřekne, třeba se to ani nedoví. Proto se říká, že ,,odvážné děti by neměly lhát, ale zdravé děti by to měly umět.”
Je potřeba rozlišovat různé druhy lží. Někdy se ani nejedná o skutečnou lež. Dítě sice neříká pravdu, ale neuvědomuje si to. Samo je přesvědčeno o pravdivosti toho, co říká. Co je tedy lež, a co ne? Opravdová lež vzniká v okamžiku, kdy dítě záměrně říká nepravdu s úmyslem uvést druhého v omyl.
Dále je potřebné odlišovat důvody, proč děti lžou. Některé pohnutky jsou netolerovatelné (například když dítě chce poškodit někoho druhého, ublížit mu), některé jsou pochopitelné (lže, protože má strach). Dokonce jsou lži, u kterých je nám dítěte spíš líto, a rozhodně ho za ně nebudeme trestat (například když šikanované dítě doma říká, že je ve škole všechno v pořádku, aby se ochránilo před pomstou spolužáků).
Hledejte důvod, proč předškolák lže. Je to skutečně záměrná lež? Co tím dítě chtělo získat? Co ho vede k tomu, že říká nepravdu? Uvědomuje si vůbec, že to, co říká, neodpovídá skutečnosti? Říká to schválně proto, že vás chce oklamat?
Umožněte dítěti, aby neztratilo tvář, dejte mu možnost ,,čestného ústupu” ze situace. Neříkejte mu například: „Ty zase lžeš! Jsi lhář!” Ukažte dítěti, že víte, jak je to ve skutečnosti. U předškoláků často není ani potřeba slovo lež užívat.
Například dítě sedí u snídaně a má před sebou ještě celý rohlík. Vy se ptáte z druhého pokoje, zda už rohlík snědlo. OdpoŘíká ví, že ano. Přijdete do kuchyně a zjistíte pravý stav věci. Pak je vhodné jen konstatovat skutečnost: „Ale podívej, vždyť ten rohlík tady ještě je!”. Na popsanou situaci je slovo „lhář” velmi silná munice. Předškolní dítě ke svým rodičům vzhlíží a jejich soudy o sobě přejímá za vlastní. Proč by si o sobě mělo myslet, že je lhář? Teprve se učí, co se smí a co ne, co je vhodné říkat a podobně.
U předškoláků je lhaní běžné, protože ještě často nerozumějí tomu, že jde o něco špatného a nepoctivého. Když dítě zalže, je vhodné využít příležitost a ukazovat, proč je lhaní nežádoucí. Řešit a napravovat následky jednání je však lepší než trestání.
Například když dítě něco rozbije, mělo by to s úklidem pomoct. Když lhaním někomu ublíží, mělo by se mu omluvit. Ukradenou věc by mělo vrátit. Když lže proto, aby se mohlo dívat na další pohádku na DVD, ten den by již nemělo vidět žádnou pohádku. Mělo by zažít, že se mu lhaní nevyplácí.
V každém případě ale dítě ujistěte, že je máte rádi, ať se děje cokoliv. I když se mu něco nepovede, když něco zkazí, když něco rozbije… ba i když zalže. Bezpodmínečná láska rodičů k dítěti je potřebná jak pro zdravé vztahy v rodině, tak i pro zdárný vývoj dítěte.
Ve zdravě komunikující rodině je přípustné vyjadřovat různé názory, nesouhlas, negativní emoce (ale vše slušně, korektně, bez urážek a napadání druhého). Nepanuje obava z odlišného názoru druhého. Všichni chápou, že mít různé názory na jednu věc je normální a přirozené. Ve zdravě komunikující rodině se bere ohled i na přání a názory dětí. Dítě nemusí souhlasit úplně se vším, co mu dospělý řekne. Dítě ví, že o mnoha věcech se dá vyjednávat. Pak může říct svůj odlišný názor, nemusí se schovávat za lež.
Stejné lži by měly mít pokaždé stejné následky, aby s nimi dítě mohlo počítat a začalo se podle toho chovat. Když se domluvíte na nějakém rodinném pravidle ohledně lži, tak byste ho pokaždé v dané situaci měli uplatňovat.
Zkuste použít příklady z pohádek či filmů, ze života dětí. Mluvte o tom, jaké má lež následky, jak se cítí ten, komu je lháno, jak se cítí ten, kdo lže. Vymýšlejte různé varianty příběhů – co by se stalo, kdyby hrdina mluvil pravdu, kdyby lhal… Povídejte si o důvěře a důvěryhodnosti. O tom, co se dá lží získat, a co ztratit.
Děti hodně napodobují. Rodiče, kteří lžou svým dětem nebo někomu jinému v přítomnosti dítěte, tím dítěti vlastně ukazují, že lhaní je pro ně akceptovatelné chování. Když vás dítě má rádo a vidí vás lhát, proč by si pak mělo myslet, že je lhaní špatné?
Nemusí se jednat o nějaké složité činnosti, žádný závodní sport, ani při nich dítě nemusíte nijak rozvíjet. Je to všechno, co děláte rádi a dítě také. Může to být třeba společné nakupování oblečení, společné hraní počítačových her nebo klidně společné sledování televize. Cokoliv, co vás spolu těší dělat. Při takových činnostech máte nenásilnou příležitost si s dítětem popovídat. Přirozeně, nenuceně, pokud budete oba chtít. Společnými radostnými činnostmi se upevňuje váš vzájemný vztah.
Autorka článku je dětská psycholožka a autorka knihy Když dítě lže
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.