Na děti s Downovým syndromem američtí náhradní rodiče čekají v pořadnících.
„Od svých deseti let žiji převážně v USA, ale v rámci častých nájezdů na Česko se občas zabydlím v Praze. S manželem vychováváme naše dvě mláďátka -v češtině, angličtině i v romštině, a tudíž s velkým optimismem. Zajímám se o práva nezletilých a lidí se zdravotním nebo vývojovým znevýhodněním. Ráda učím. Mám specifický, nenasytný smysl pro humor,“ píše o sobě na svém blogu Petra Gelbart.
Vybaví se mi milá paní učitelka a buchtičky se šodó, ale také počáteční nuda. Máma mě totiž ve třech letech naučila písmenka a ona ta čeština je jednoduchá na čtení, když člověk zrovna nemá nějakou poruchu učení… První pokusy o matematiku a psaní jsem ale zažívala s nadšením. Pamatuji si na slavnostní předání plnicího pera. Také ale vím, že kdybych byla tmavší, všechno mohlo dopadnout jinak, protože v našem okolí se do jisté míry odehrávala segregace romských dětí.
Moje děti chodí na dvě různé základní školy s výborným individuálním přístupem, který si většina škol bohužel nemůže dovolit. Šestiletá dcera má kromě naměřené vysoké inteligence také vývojovou dysfázii s předpokládanou těžší dyslexií, a navíc nosí naslouchadla. Škola se všemi dětmi intenzivně pracuje na rozvoji jazykových schopností a od prvního dne výuky používá účinný dyslektický program. Malá tak zažívá ve čtení úspěchy místo nekonečné frustrace, která je pro její kombinaci poruch běžná. Bohužel u většiny ostatních dětí, tj. předškoláků bez jasné jazykové poruchy, není zdaleka tolik předvídatelné, jestli budou mít dyslexii, ani neexistuje možnost včasné a efektivní nápravy. Osmiletý syn chodí do školy, která kombinuje programy pro žáky na autistickém spektru, děti s poruchami učení nebo se zdravotním znevýhodněním a také zavádí osnovy pro vysoce akademicky nadané děti. Značná část těchto dětí má Aspergerův syndrom nebo vysokofunkční autismus. Jelikož jsme s manželem obě děti adoptovali, a tudíž se potýkáme i s následky ústavní deprivace, je příjemné, že na obou jejich školách fungují také podpůrné skupiny pro adoptivní rodiny.
Snad všude jsou porušována nějaká práva, Ameriku rozhodně nevyjímaje. Dle mého názoru má Česko oproti jiným zemím největší problém se zohledňováním práv a potřeb dětí žijících mimo vlastní rodinu. Naštěstí existuje hned několik neziskových organizací, které úspěšně poukazují na zásadní problémy s ústavní výchovou a snaží se změnit zákony i praxi tak, aby byl kladen důraz na sanaci původní rodiny, stejně jako na možnosti náhradní rodinné péče. Jeden paradox, o kterém se málo mluví, tkví v tom, že romské děti v Česku dlouho čekávají na nové rodiče, přičemž jim ale není dostatečně umožňována adopce do zahraničí. Argument, že dítě má právo vyrůstat v zemi a kultuře svého původu, by byl platný pouze v případě, že by se pro tyto děti našel dostatek romských náhradních rodin. Co se týče vzdělávání nejen Romů, ale i jiných menšin nebo lidí s postižením, vidím situaci jako krajně nedořešenou. Raná péče je v Česku nesystematická, byť jsou jednotliví terapeuti zlatí. Nedůvěra vůči škole uvnitř některých, a zdůrazňuji některých, romských komunit se prohlubuje, když učitelé spolu se systémem dávají přímo nebo nepřímo najevo své předsudky. Můj doktorský výzkum bohužel potvrdil řadu vážných bariér k integraci menšin a k rozvoji kritického myšlení mezi celkovou populací. Je nutné, aby se lidé spojení s ministerstvem školství naučili rozlišovat mezi problémovými rodinami a jejich dětmi, mezi retardací nebo sociální patologií a menšinovou kulturou, a aby často využívali úspěšné jedince z řad menšin jako zdroje ve vzdělávání naprosto všech dětí. Multikulturní programy ve školách s vysokým počtem Romů nestačí.
Finanční motivace jsou v současné době velkou součástí systému náhradní péče, protože se jedná ve velké míře o zaměstnance ústavů. Někdo z nich dostane peníze za výbornou práci a někdo dostane stejný obnos za práci mizernou. Nedokážu si představit, že lépe odměňovaná pěstounská práce by představovala větší problém. Pan prezident nemá dostatečné osobní zkušenosti s pěstouny, aby mohl posoudit motivace lidí, kteří se rozhodnou přijmout dítě se zvýšenou potřebou péče. Já mám díky adopci dvě vlastní děti, nikdo mi je nemůže vzít a nic na ně nepobírám, ale to neznamená, že bych jim dokázala dát všechno, co potřebují, kdybych od začátku musela chodit na plný úvazek do práce nebo kdyby nám širší rodina nepomohla zaplatit výdaje spojené s tím, abych se mohla dětem věnovat podle jejich vývojových potřeb. Ne každý má ten luxus, a proto je nutná dostatečná finanční odměna pěstounů.
Tak toho je hodně, a sama se v tom ztrácím! Začínám se věnovat muzikoterapii a práci s mladými lidmi žijícími s těžkým autismem, učím na dvou vysokých školách, chystám se na úklid pracovního stolu a tak dále.
Na základě nových znalostí o hudebních stylech rozvíjím jejich kritické myšlení a psaný projev. Učím je strukturu operní árie, teorii indonéské orchestrální hudby, dějiny některých konfliktů mezi muslimy a hinduisty nebo koncept vážné či klasické hudby a jeho širší význam v různých kulturách. To je několik příkladů a samozřejmě se to liší podle kurzu.
Přednášet se musí a já neustále musím krotit vlastní výřečnost, ale rozhodně mám raději interaktivní vyučování. Debatujeme o mezilidských vztazích, o významu písňových textů, jazzový bas napodobujeme chůzí, hrajeme na indickou flétnu a učíme se přitom rozdíly mezi pravidly evropské a indické hudby a podobně.
Letos zůstaneme doma v New Yorku, přijede moje sestra s partnerem a přiletí moji rodiče. Co se týče večeře a tradic, obvykle děláme nějakou směsici českých, vegetariánských a romských Vánoc, ale tentokrát nevím. Bude vařit převážně můj manžel a on je původem americký Žid, takže jsme všichni moc zvědaví. Ale budeme zpívat koledy, hlavně ty české, a přijde Ježíšek jako každý rok.
Ano, plánuji se zúčastnit několika vícedenních akcí s pěstounskými a adoptivními rodinami. Hlavní z nich vede Mgr. Martina Vančáková. S rodiči pracujeme na otázce identity romských a poloromských dětí v náhradní rodinné péči, a s dětmi nebo spíš s celými rodinami dělám něco jako „romskou kulturu všemi smysly“.
Asi ze sladkého pečiva? A z toho, jak dobře se spolu s účastníky seminářů nebo vzdělávacích koncertů bavím, přičemž se ale navzájem učíme důležité věci. V neposlední řadě mi dodává sílu, co všechno už dokázaly moje děti. Jedno hraje šachy a Bacha, druhé umí namasírovat a postarat se o kohokoli. Vím, že podobné věci můžou dokázat i jiné děti s počátečním znevýhodněním, když se jim to umožní.
Petra Gelbart je lektorka „západní“ i „východní“ hudby na Newyorské státní univerzitě, zpěvačka, brnkačka, textařka, vedoucí Iniciativy pro romskou hudbu na Newyorské univerzitě (Ph. D. z Harvardovy univerzity v oboru muzikologie) a něco jako profesionální dobrovolník v práci s dětmi.
Další informace naleznete v časopisu Rodina a škola.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.