Svou funkci slovní hodnocení plní dobře jenom tehdy, pokud není formální. Proto by mělo být vždy do určité míry individuální a pro každého žáka specifické.
Naše dvojčata (chlapci, 12 let) chodí druhým rokem na osmiletá gymnázia – každý ale do jiného, protože se nám do stejné školy nedostali. První syn, který je na soukromém gymnáziu, dostává také slovní hodnocení, druhý na státním jenom obyčejné „číselné“ vysvědčení.
Je to obrovský rozdíl, to slovní se nám líbí mnohem víc, a chtěli bychom, aby ho dostával i druhý syn. Lze o to na státním gymnáziu požádat? Může o slovních vysvědčeních rozhodnout ředitel školy na přání rodičů, kdybychom se třeba s ostatními domluvili?
Slovní hodnocení má oproti známce řadu výhod. Umožňuje učiteli podrobně popsat, co se dítěti povedlo a na čem musí ještě zapracovat. Dají se jím lépe vystihnout takové aspekty výkonu žáka, jako je snaha a vynaložené úsilí. Bohatší zpětná vazba pak na některé děti působí povzbudivě a vhodně posílí jejich motivaci k učení. Svou funkci ale slovní hodnocení plní dobře jenom tehdy, pokud není formální. Proto by mělo být vždy do určité míry individuální a pro každého žáka specifické.
Známky, odborně klasifikační stupně, dovedou vcelku výstižně porovnat jednotlivé výkony a výsledky práce dětí mezi sebou.
Protože rodiče většinou ve škole jiný způsob hodnocení nezažili, jsou pro ně známky obvykle srozumitelnější a dávají jim před slovním hodnocením přednost.
Z právního hlediska jsou ale obě formy hodnocení výsledků vzdělávání žáků rovnocenné a plnohodnotné. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. V té mají své zástupce i rodiče, takže právě přes radu školy máte možnost hodnocení svých dětí ovlivnit.
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.