Jak to zařídit, aby se i takto malé děti cítily ve školce dobře a netrpěly odloučením od rodičů? A mají vůbec batolata „co dělat“ v mateřské škole?
Loňského roku jsme měli v malém oddělení 10 dvouletých a 11 tříletých dětí. Práce s takto malými dětmi je velice náročná, přesto velmi zajímavá. Bylo zapotřebí změnit strukturu třídního plánu a přizpůsobit ho věkovému složení skupiny. „Vychytat“ věci, které takto malé děti nesvedou (např. zvolit výtvarné techniky, které děti zvládnou, cvičit tak, aby se děti nepřetěžovaly, popř. uzpůsobit denní řád). U většiny dětí bylo nutné zafixovat hygienické návyky a základní sebeobsluhu. Přesto pokud tyto dvouleté děti chodí do MŠ každý den, jejich adaptace je velice rychlá a domníváme se, že pro děti i méně stresující. Navíc většina těchto dětí je z domova velice dobře sociálně připravena na vstup do MŠ. Daleko větší problémy nám působí „pětidenní“ děti, které chodí do školky jen občas. Nepravidelná docházka a odloučení od rodičů je pro tyto děti velice stresující. Tyto děti nemají zažita žádná pravidla, hůře spolupracují, jsou plačtivější a mohou se postupně zablokovat.
Snad neurazím ty učitelky a ředitelky, které jsou striktně proti přijímání takto malých dětí, když řeknu, že i dvouleté děti patří či mohou patřit do mateřských škol za předpokladu, že se sníží počty dětí z nesmyslných 28 dětí na oddělení. Pokud jsou děti z domova připravené na vstup do MŠ, nemají problém se začleněním do kolektivu. A je úplně jedno, zda se jedná o dítě dvouleté či pětileté. Práce je samozřejmě náročnější, ale dá se zvládnout. Alespoň naše mateřská škola ji zvládá.
Klára Sládková za kolektiv učitelek MŠ Chotyně
V letošním roce jsme navýšili kapacitu školy na 26 dětí, abychom umožnili matkám, kterým končí rodičovská dovolená, umístit dítě ve školce v místě bydliště a vrátit se do zaměstnání. Tím se rozjel pěkný kolotoč. Přitom ani jedno dítě nebylo dvouleté, jen tři z nováčků docházeli na pět dní v měsíci pár měsíců před dovršením třetího roku. Najednou máme téměř polovinu všech dětí tříletých a nebýt toho, že paní učitelka už má nárok na plný úvazek a navýšil se i úvazek provozní zaměstnankyně, asi bychom takzvaně nestíhaly. Většina těchto dětí musí mít doprovod na záchod, sama se neobleče, neumí si utřít nos (či jim vůbec nevadí, že mají nudli), o stolování nemluvě, a že úklid hraček se stal noční můrou nás všech tří zaměstnankyň, o tom není pochyb; učitelky to znají – každá školka má jistě své sypače. (Také mám dojem, že mezi „staršími“ dětmi se nějak vytrácejí chůvy…) Avšak vzhledem k tomu, že přednostně pracujeme ve skupinách a díky navýšeným úvazkům zaměstnankyň se nám daří „nešidit“ vzdělávání pěti- a šestiletých dětí. Pokud se ale blíží nějaký svátek nebo besídka, místo sváteční atmosféry nastává čas shonu a přibývání šedin nejen nám dříve narozeným; při současném složení třídy a v souladu s názorem, že ve školkách přibývá aktivit a ubývá radosti, volíme nyní jednoduchou výtvarnou či pracovní činnost a rovněž program jsme oprostily od složitějších dramatizací apod., běžných v minulých letech. Děti i učitelky ocení např. chvilky s povídáním a koledami a sváteční náladu víc, než hektické dny v manufaktuře, v kterou se před Vánocemi vždy promění naše milá školička.
Pobyt venku je samostatná kapitola. Na vycházce se všichni chtějí držet paní učitelky a nechtějí pochopit, že paní učitelka má jen dvě ruce. (Občas se také nějaký mrňous utrhne a chce, abychom ho honily.) Pokud není dětí více než 20, může jít učitelka s dětmi sama, to nám říká vyhláška. Zkuste jít ale s 19 dětmi po vesnici bez chodníku jedna samotná učitelka, když ředitelka má méně hodin u dětí (a na zahradu můžeme chodit jen za sucha, případně za mrazu)… Učitelka ve městě to ani na chodníku nemá snazší… Zakoupily jsme tedy housenku s držátky, příliš se ale neosvědčila. Vyřešily jsme to tedy tak, že jsme požádaly o pomoc dvě důchodkyně, o kterých víme, že „to s dětmi umí“. Je to neskutečně velká pomoc, navíc děti jsou obohaceny o dvě nové tety, které mají rády. Každý čtvrtek, kdy máme návštěvní den, nás často doprovázejí maminky s dětmi přihlášenými od příštího září. Pomalu se tedy začínáme zabíhat. Horor nastává odpoledne, kdy je ve školce jen samotná učitelka. Kde jsou ty časy, kdy jsem se těšívala na odpolední směny… Dvouleté děti budou patřit do mateřské školy tehdy, až bude možné, aby se o skupinku těchto batolat starala další zaměstnankyně; ideální kvalifikace – „máma“. Určitě to nechtějte po nás učitelkách, které máme na starosti velkou skupinu dětí, jež chceme „trochu“ připravit na školu, naučit je lásce k přírodě, samostatnosti a slušnosti a hlavně všem dát hodně radosti, lidského tepla a porozumění. A taky ČAS.
Eva Moravcová MŠ Chodská Lhota
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.