Víte, proč krásné ženy vyberou víc na charitu a sexy servírky mají vyšší spropitné?
Víte, proč krásné ženy vyberou víc na charitu a sexy servírky mají vyšší spropitné? Vysvětlení nabízí, pro někoho možná překvapivě, evoluční psychologie.
Při ptačích námluvách nejprve sameček přináší samičce dárek, například kousek potravy nebo stéblo či jinou část stavebního materiálu vhodného ke stavbě hnízda. Je to neměnný evoluční program. Pokud ptačí samička dar přijme, teprve pak ptačí pár vstupuje do další fáze vzájemného sbližování. Velmi podobná pravidla mají vliv na mužskou velkorysost a ochotu obdarovávat ženy. Dokonce i dnes, v éře genderové rovnosti.
Dobročinnost a veškeré charitativní akce jsou až překvapivě emocionálním fenoménem. Jakmile jsou například lidé požádáni, aby se při řešení různých situací chovali racionálně, jejich ochota k darování klesá, jak potvrdil nejeden experiment i řada praktických zkušeností.
Zajímavé ovšem je, že pokud na nejrůznější charitativní akce vybírají příspěvky ženy, štědřejšími donátory bývají muži. Muži navíc dávají více peněz, pokud je o příspěvek požádá atraktivní žena, zjistili nedávno britští výzkumníci. Genderová rovnost v této oblasti zjevně neplatí, neboť se zároveň prokázalo, že ženy nedávají vybírajícím mužům-fešákům víc, mužská atraktivita v této souvislosti nehraje roli.
Proč jsou muži víc nakloněni dávat dary ženám než naopak, má zřejmou souvislost s analogií ptačích namlouvacích rituálů. Prakticky ve všech společnostech muži dávají dárky ženám jako předehru k namlouvání. Takovým dárkem může být drobná ozdoba, doplněk, oblíbená lahůdka atd.
Už v dobách lovců a sběračů si úspěšný lovec část potravy schoval ještě dřív, než došlo k rituálu dělení. A tuto uchráněnou lahůdku pomocí prostředníka posílal ženě, která mohla být jeho potenciální partnerkou. V rozvinutých zemích muži v roli nápadníků a ctitelů mohou uplatnit svou štědrost, pokud chtějí iniciovat romantický vztah, například tím, že zaplatí večeři v úžasné restauraci. I v době, kdy mnoho žen dává přednost tomu, že si při nejrůznějších setkáních nechává v restauraci vystavit vlastní účet, zůstává tento zvyk emocionálně významným gestem a je těžké se z něj vymanit.
Mužskou velkorysost při dávání spropitného můžeme evolučně také vysvětlovat komplexní logikou namlouvání. Pokud byste se daného muže zeptali, racionální argument nejspíš nebude mít po ruce. I když uznává společenská pravidla týkající se spropitného, jeho výše je velmi často okamžitou, intuitivní volbou. Ukazuje se, že příjem servírky se zvýší vyzývavým oblečením, zvýrazněním sexuality.
Muž:
Mužská velkorysost je jakýmsi indexem mužova sociálního statusu. Spropitným ukazuje sílu svých zdrojů, byť v restauraci jde o jednorázovou záležitost. Přesto i tyto situace ilustrují určité zákonitosti. Například že ženy obecně mají větší tendenci přikládat význam finančním zdrojům muže, a to i v rámci kamarádských vztahů. (Ženy řeší daleko víc, jaké má jejich kamarád finanční možnosti, než to mezi sebou řeší muži.) Britští výzkumníci výsledky mezikulturních výzkumů rozdílů v sexuálním chování komentují slovy: „Dobré skutky u mužů rostou, jsou-li nějakým způsobem spojené s příležitostí ke kopulaci.“
Zdroj: Nigel Barber: Why Waitresses Look Sexy, Psychologytoday.com 9. 12. 2014 Autor je britský psycholog, zabývá se společenskými rozdíly v sexuálním a reprodukčním chování z evolučního pohledu. Překlad a redakční úprava Daniela Kramulová.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.