Přijala jsem funkci stravovacího referenta v dobré víře, že se mi podaří něco změnit, posunout k lepšímu, tj. k zdravější stravě. Tvrdě jsem narazila na odpor vedení školky.
Ředitelka i ekonomka mateřské školy mi shodně tvrdily, že takhle to funguje už několik let, vždy byli všichni spokojeni, až teď najednou jsem se objevila já, šťourám do toho a kritizuji jimi vytvořený jídelníček. A co že to vlastně kritizuji?
Za prvé se mi nelíbí, že kromě jednoho bezmasého dne - kdy jsou buď sladká jídla nebo luštěniny (třeba i s párkem, tím se bezmasý den vytratí, ale prý to nevadí) - mají děti každý den maso, a to zhruba tak jedenkrát týdně drůbeží, jedenkrát rybu (tedy filé nebo smažené rybí prsty) a pak hovězí či vepřové. Podle mého názoru děti maso potřebují, to je fakt, ale ne v takovém množství a složení. Rozhodně si myslím, že ryby se dají upravit na vícero způsobů a určitě by neškodilo přidat drůbeží maso na úkor vepřového.
Dále mě nemile překvapují jejich svačinky. Dopolední hodnotit nemohu, jsem odkázaná na to, co mi řeknou děti (paní ředitelka mi ale doporučila, abych jim zas tolik nevěřila, že si děti obecně rády vymýšlejí), ale nepřipadá mi adekvátní, aby dostávaly neustále bílé pečivo namazané různými pomazánkami a k tomu pouze čtvrtku jablka či půlku mandarinky. Nevím, zda je to pravda, nekontroluji to, ale nevidím důvod, proč bych své předškolačce nevěřila. Jogurty či zakysané mléčné výrobky (podmáslí, bílé jogurty atd.) se do jídelníčku dostanou jen výjimečně.
Odpolední svačiny mohu hodnotit velmi zodpovědně - pravidelně je dostáváme s sebou, neboť docházíme jen na dopoledne. A řeknu vám, katastrofa. Minimálně jednou do týdne dostávají sladkou koblihu či sušenku a to je vše. Jinak svačí suché pečivo či bílý chléb namazaný velmi slabě pomazánkovým máslem s miniplátkem okurky (já bych takový ukrojit nedokázala). V jídelníčku to zní velmi honosně - pečivo s pomazánkovým máslem a okurkou. Když jsem se informovala, zda by nebylo možné, aby děti dostávaly třeba jeden banán (jeho výživová hodnota je ve srovnání s bílým rohlíkem nesrovnatelně vyšší) nebo celé jablko, bylo mi řečeno, že potom by děti měly hlad. A navíc takhle školka vyhovuje všem spotřebním košům a vejde se i do rozpočtu. Takže proč něco měnit.
Argument, který mi vyrazil dech a na nějž jsem vůbec nebyla schopna reagovat, byl, že školka nebude do jídelníčku zařazovat třeba bílé jogurty, pohanku, jáhly či podobné věci, protože by to děti nejedly. Ale tak nějak pořád nevím, zda jsou to ty děti, které rozhodují o tom, co se bude jíst, nebo zda bychom jim my dospělí neměli být příkladem a učit je jíst zdravé potraviny.
Málem jsem opomněla skutečnost, že se děti průběžně během dne krmí různými bonbóny a čokoládami „za odměnu“. Ale nutno přiznat, že po domluvě s paní učitelkou moje děti dostávají oříšky nebo sušené ovoce, které tam donesu. Nevím, jestli nebudou traumatizovány z toho, že ostatní mají bonbony a ony jen tohle, ale snažím se o tom s nimi mluvit a vysvětlovat, tak snad ne.
Ale nutno přiznat, že jsem se snažila přimět rodiče, aby se mi svěřili se svými nápady, co zlepšit či jak změnit stravování, a napsali mi své připomínky (i anonymně), abychom se měli o co opřít, ale kromě mé známé, se kterou o tomto tématu diskutujeme velmi často, se nepřihlásil nikdo. Asi jim je to jedno.
Pisatelka se ve svém dopise dotýká několika otázek. Nejde je řešit všechny najednou, ale při správné komunikaci mezi vámi rodiči a personálem MŠ či zřizovatelem zařízení lze sjednat nápravu. Jen musí být vůle k jednání, vymezení konkrétních problémů a společná práce na jejich odstranění.
Její připomínky jsem rozdělila na několik bodů.
Začněme však zmíněným tvrzením, že by děti prostě předložené zdravé pokrmy nejedly! Evidentně jde o odpověď podle vzoru „podle sebe soudím tebe“ a odráží se v ní problém toho, kdo takto odpověděl. Bylo by opravdu závažné, kdyby toto tvrdila vedoucí stravování nebo paní učitelka. Obě mají totiž na malého strávníka v mateřské škole největší přímý vliv. Vedoucí stravování určuje, jak je jídelníček sestaven, a učitelka dětem dává osobní příklad a motivuje je k tomu, aby ochutnaly nové jídlo či nápoj.
V tomto věku si děti svůj názor teprve tvoří, ale samy jednoznačně určují, zda a kolik toho sní v klidu a bez potíží! Musíme však všichni stále trpělivě nabízet nové a zejména zdravé potraviny, úměrně věku vysvětlovat doporučované kvality potravin a klidně usměrňovat dětské požadavky, zejména ty ze všudypřítomných reklam.
Myslím, že většina ředitelek MŠ si již plně uvědomuje, jak je důležité mít ve svém pracovním kolektivu odborníky jak na výchovu dětí, tak na zajištění stravování, kteří zodpovědně a komplexně pečují o zdravý rozvoj dětí. Dokonce mnozí zřizovatelé tuto filozofii s holistickým přístupem k životu používají k vytvoření image svého zařízení (prezentují se jako „zdravá školka“) a také ho tak představují veřejnosti. Rodiče jako silní sociální partneři ředitelky by měli tuto činnost zařízení důsledně kontrolovat. Stravování dětí komentuje stravovací referent a měl by vyvíjet tlak na kvalitu poskytovaných služeb. Ředitelka zařízení by pak měla podporovat další vzdělávání pracovníků tak, aby byly jeho připomínky odstraněny. Tím stoupne i prestiž zařízení, neboť zpětná vazba bude jistě fungovat.
Na nástěnce, kde je pravidelně vyvěšen jídelníček, by se měly objevovat všechny náměty na oblíbené pokrmy pro kuchařky, naopak zprávy o nových potravinách nebo recepty na pokrmy. Ne všichni rodiče se ptají dětí, jak jim chutná, jsou i tací, kteří sami mnohé zdravé potraviny odmítají, neumí je připravovat a ani o to nestojí. Někteří by však rádi pro děti připravili neznámé chutné pokrmy tak jako kuchařky ze školky. Nikdy by však neměli podrývat autoritu školních pracovnic. To by na schůzce s rodiči mělo jasně zaznít, vždyť všichni chtějí jen to nejlepší pro děti.
Životní etapa, v níž děti navštěvují mateřskou školu, je zároveň obdobím, v němž se vyvíjejí preference chutí a fixují pravidelné stravovací návyky.
Zdravé dítě je dobře připraveno pro vstup do školy, snadněji odolává nezdravému působení reklamy i spolužáků. Zdravou stravou lze rovněž předcházet onemocněním v pozdějším věku, jako je anorexie, diabetes II. typu či obezita, jejichž četnost se každým rokem zvyšuje.
Lucii Novákové přeji, aby se nedala odradit netečností mnohých rodičů, priorita většiny z nich je stejná: být zdravý a prožít i užít si se zdravými dětmi kvalitní a dlouhý život.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.