Integrace dětí s ADHD a poruchami učení do běžných školních tříd je téma vzbuzující vášnivé diskuse.
Na vybraných pražských školách jsme zjišťovali, jaké jsou vztahy mezi dětmi v takových třídách, jak situace vnímají učitelé a nakolik je ovlivněné celkové klima v kolektivu.
Integrace dětí, které mají diagnózu ADHD (porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) nebo a zároveň nějakou formu SPU (specifická porucha učení), do běžného dětského kolektivu je v současnosti velmi diskutovaným tématem, a to ze strany odborníků i rodičů. Hlavním cílem našeho výzkumného šetření na vybraných pražských školách bylo zjistit, jak vypadá aktuální situace, jaké jsou vztahy ve třídě, co se děje mezi těmito dětmi a pedagogy, jak jedinci s ADHD a SPU ovlivňují výuku. Z těchto důvodů bylo důležité zjistit, jaká je ve školách úroveň informovanosti odborné i laické veřejnosti o specifických poruchách učení a o poruchách pozornosti a hyperaktivitě, protože tyto informace usnadňují komunikaci mezi integrovanými dětmi a jejich spolužáky i pedagogy.
Ze sociálního pohledu je specifická porucha učení (podobně i ADHD) pro žáka handicapem především z hlediska negativního hodnocení ze strany vychovatelů, spolužáků, pedagogů, rodičů. Naopak dítěti často vůbec nevadí, že pomalu čte nebo ve čtení chybuje více než spolužáci (dyslexie), že píše pomalu a nečitelně s množstvím gramatických a stylistických chyb (dysgrafie a dysortografie). Pro tyto děti je větším problémem pocit neustálého neúspěchu, popřípadě posměch či kritika ze strany spolužáků a někdy i pedagogů. Výše zmíněné pocity vedou ke snižování sebehodnocení dítěte a k pocitům méněcennosti. Z toho vznikají mnohdy až poruchy chování, které negativně ovlivňují celou osobnost dítěte, a následně se porucha promítá i do způsobu života rodiny. Bez pomoci odborníka se stává břemenem pro dítě, rodiče a v neposlední řadě i pro učitele a spolužáky.
Vzhledem k citlivé povaze získávaných informací a k zachování anonymity byly školy definovány pouze písmeny A, B, C. Všechny 3 školy se nacházejí v jedné městské části Prahy. Dotazníkové šetření žáků a učitelů se uskutečnilo v období února až dubna 2010.
Celkem jsme oslovili 140 respondentů. První výzkumnou skupinu tvořily 2 skupiny dětí. V té první bylo 76 žáků pátých tříd (39 chlapců a 37 dívek). Ve druhé 38 žáků osmých tříd (21 chlapců a 17 dívek). Návratnost dotazníků byla 100%, protože je žáci vyplňovali v hodině se svými učiteli.
Druhou výzkumnou skupinu tvořilo 26 učitelů ze zkoumaných základních škol A, B a C (25 žen a 1 muž). Návratnost byla 70%. Dotazovaní pedagogové učí v průměru 5,2 roku. 85 % respondentů má aprobaci pro výuku na základní škole, z toho 9 pro 1. stupeň ZŠ, 8 pro 2. stupeň ZŠ, 5 má aprobaci speciální pedagogika a pouze 4 nemají pedagogické vzdělání. Průměrný věk této výzkumné skupiny je 46,5 roku.
Sociometrické šetření potvrdilo předpoklad, že školsky neúspěšné děti (tedy i děti se SPU a ADHD) mají v průměru více problémů v navazování sociálních vztahů a horší postavení v třídním kolektivu než děti s průměrnými a výbornými školními výsledky. Diskuse o příčinách neúspěchu těchto dětí je vždy bouřlivá a je velmi těžké posoudit, zda diagnóza SPU či ADHD je sama zdrojem školního neúspěchu a problematických sociálních vztahů. Důležitost podpory těchto dětí, a to nejen v oblasti výukové, je zcela nepopiratelná a zásadní.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že integrované děti se SPU a ADHD celkové klima školní třídy na základní škole neovlivňují negativním způsobem, i když dle výsledků sociometrického testu rozhodně nepatří mezi oblíbené a vyhledávané kamarády. Sociometrický dotazník je velmi dobrým ukazatelem aktuálních vztahů ve třídě, bez ohledu na to, zda jsou v ní integrovaní jedinci, či nikoli. Rozhodně by bylo z tohoto hlediska zajímavé a podnětné sociometrii periodicky opakovat.
Výzkum také ukázal, že třídní učitelé informují své žáky dostatečně o problematice integrace a že spolužáci jsou k úlevám, které mají jejich integrovaní spolužáci, více než tolerantní. Méně tolerantní jsou k jejich rušivému a neklidnému chování.
Pedagogové při vzdělávání integrovaných žáků spolupracují na tvorbě individuálního vzdělávacího programu s pedagogicko-psychologickým pracovištěm a s rodiči. Pro pedagogy je velmi důležitá pozitivní zpětná vazba ze strany rodičů. Toto zjištění je velmi důležité, protože kvalitní spolupráce všech zúčastněných stran přispívá k úspěšné integraci znevýhodněného žáka.
Učitelé také potvrdili, že většinou mají jenom určitý, velmi ohraničený prostor, aby se ve vyučovací hodině věnovali integrovaným žákům. Tento výsledek vypovídá o tom, že většina pedagogů chápe princip integrace, ale zároveň by uvítala zvýšení počtu asistentů pedagogů pro tyto děti. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nemá být pouze prosté vzdělávání v běžných základních školách, ale jde o celkový sociálněpedagogický přístup, v němž – pokud má být efektivní, je nutno aplikovat speciální vzdělávací metody a postupy, které těmto žákům usnadní a zpřístupní výchovně vzdělávací proces.
Výsledky výzkumného šetření celkově vyzněly velmi pozitivně a rozhodně se domníváme, že v integrativním vzdělávání je nutné pokračovat a dále ho rozvíjet. Je nutné v budoucnosti pomocí výzkumných šetření a studií zjišťovat a následně se pokusit odstranit nedostatky jak v legislativě, tak v personálním a materiálním zabezpečení prostředí pro účinnou integraci. Velmi přínosné by bylo finančně podpořit práci asistentů pedagogů na všech vzdělávacích stupních. V současné době by pomohlo, kdyby asistenti pedagogů mohli být přítomni třeba jen v těch vyučovacích hodinách, které jsou pro integrované žáky nejnáročnější.
Pro zjištění údajů byla použita jako hlavní metoda dotazníku. Jde o anonymní nástroj a zároveň je minimalizováno ovlivňování respondentů. Za pomocné metody byly zvoleny sociometrie (slouží ke zjišťování, popisu a analýze směru a intenzity vztahů v sociálních skupinách) ve vybrané třídě základní školy a kazuistické šetření. Dotazník pro děti obsahoval deset otázek, všechny byly uzavřené a týkaly se osobních informací, vztahu žáků ke škole a k prostředí třídy, informovanosti dětí o problematice specifických poruch učení (včetně toho, zda byly školou informovány a jestli těmto informacím rozumí) a o úlevách, které jsou integrovaným dětem poskytovány, dále vztahu dětí neintegrovaných ke skupině dětí integrovaných. Dotazník pro učitele obsahoval 27 otázek a byl zaměřen na osobní informace, informace o ZŠ, dále na integrované žáky, jejich úlevy, zvládání učiva apod., nápravné hodiny pro integrované žáky, vzdělávání pedagoga v oblasti SPU, spolupráce s rodiči a pedagogicko-psychologickou poradnou. (Dotazník byl inspirován výzkumem M. Kocurové 2001.) Pro práci s dětmi se SPU a ADHD jsou sociometrická šetření hodnotným přínosem, neboť podávají informace především o pozici (tj. sociometrický status) daného žáka ve skupině. Pro potřeby výzkumného projektu byl použit sociometrický dotazník B-3, jehož autorem je Richard Braun a který spojuje klasickou sociometrii (založenou na zkoumání kladných a záporných voleb) se sebeposuzujícími a hodnoticími škálami.
Markéta Fryntová (1980) Absolvovala bakalářské studium na HTF UK, obor sociální pedagogika. Nyní dokončuje magisterské studium na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Pracuje jako učitelka v základní škole.
Zuzana Hubinková (1971) Vystudovala ekonomii a psychologii. Od roku 1996 učí na VŠE v Praze. Podílí se jako poradce na práci Akademické psychologické poradny. Spolupracuje s FF UK, PedF UK, FBMI ČVUT a s Univerzitou Záhřeb v Chorvatsku, odborně publikuje.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.