Nezapomeňte, že své by k budoucí škole mělo říct i dítě.
Každé dítě starší šesti let má nárok, aby bylo přijato do své spádové školy podle bydliště. Nicméně rodiče často mohou mít jinou představu o dobré škole pro své dítě. Na co si dát pozor a čeho si všímat?
Zkušení se shodují, že je dobré školu alespoň dvakrát navštívit, a to určitě i mimo den otevřených dveří, který bývá upravenou realitou a tak trochu výkladní skříní školy. Průzkum můžeme začít ale teď hned od počítače...
- Projděte si webové stránky školy, podívejte se, na co upozorňují, zda nabízejí prostor i pro děti či zda dostatečně informují právě rodiče. Vyhledejte si informace o učitelském sboru, zajímejte se, zda se učitelé vzdělávají či zda poslední rozvojovou aktivitou byla absolvence pedagogické fakulty. Zkuste najít ŠVP - školní vzdělávací program, který je pro školu závazný. Péče, se kterou je připraven, prozradí i to, nakolik škola inovuje a dlouhodobě plánuje. Školy, které mají ŠVP už několik let téměř beze změny, velmi často učí stále tak, jak bylo zvykem před zavedením rámcových programů - frontálně a postaru.
- Nasajte atmosféru školy, škola by na Vás rozhodně neměla působit jako v dobách Vašeho mládí. Doba se změnila a školství s ní - hledejte prostředí, které bude příjemné, hravě dětské, bezpečné a bude povzbuzovat radost z učení a objevování. Prohlédněte si dětské výrobky, které mohou svědčit o tom, kolik prostoru děti pro rozvoj dostávají, pokud najdete jen uniformní hvězdičky, kytičky a obtisknuté ruce, můžete soudit, že zde kreativita nekvete.
- Popovídejte si s ředitelem - určitě se zajímejte o cíle a směřování školy, o podnikavost a nové záměry, škola, která je vyvíjí a je si vědoma své nedokonalosti, je školou, která za něčím jde. Ptejte se na záměry ředitele při sestavování učitelského sboru, správný ředitel si své učitele vybírá, hlídá a dobře zná jejich silné i slabé stránky.
- Kontaktujte učitele - tvoříte tím vlastně modelový příklad způsobu, jakým s Vámi pravděpodobně bude škola komunikovat i do budoucna. Všímejte si, jak učitelka hovoří o dětech, jak uvažuje o jejich rozvoji a jaký přístup má k jejich individualitě a osobnosti. Stejně tak pozorujte, zda je Vám ochotna poskytnout dostatek informací. Zajímejte se, jak ve škole fungují třídní schůzky, komunikace s rodinou, spolupráce, jaké akce škola pro rodiče pořádá.
- Hledejte nadstavbu: mnohé o škole vypovídá její aktivita, to, zda je zapojena do nějakých projektů a programů (např. Comenius, Ekoškola, Erasmus), má nějaké certifikáty kvality (Rodiče vítáni, Bezpečně po škole, Férová škola... ), slaví úspěchy žáků či učitelů (olympiády, soutěže, přebory, ankety..), spolupracuje s obcí i firmami (např. projekt Podnikavá škola, Extra třída).
Nela Králová, učitelka pražské školy ke správnému rozhodnutí o škole pro Vašeho prvňáka doporučuje: "podívat se přímo do vyučování, využít osobní doporučení od známých a prohlédnout si nabídku mimoškolnich aktivit a projektů."
Nezapomeňte, že své by k budoucí škole mělo říct i dítě. Pokud se mu škola na první pohled nezamlouvá, nebagatelizujte jeho obavy a důkladně s ním vše proberte. Jeho pocity mohou mít reálný základ v něčem, co Vám třeba uniklo.
Dobrý zápis přeje Kateřina Hořavová, EDUin, společnost pro zlepšování vzdělávání.