18.1.2008 20:16:54 Evas2
Re: Angličtinaxlogopedické problémy
Nemám ve zvyku si věci nějak zjednodušovat a mrzí mě, pokud můj příspěvek takto vyzněl. Psala jsem ho v kontextu úvodního článku, tedy s tím, že se tu bavíme o předškolních dětech. Ani netvrdím, že se dítě nemůže postupem času naučit dobře další jazyk. Já jen říkám, že aktivní výuka cizího jazyka komplikuje (dost často, výjimky se nejspíš taky najdou, lidský mozek je složitý a zdaleka o něm nevíme všechno) nápravu výslovnosti vlastního jazyka. Kromě jiného taky proto, že dítě se učí nová slova s vadnou výslovností a ta se tak ještě hlouběji fixuje.(Učit se slovíčka se špatnou výslovností asi taky není optimální.) A opravdu si myslím, že ovládnout výslovnost mateř. jazyka( nebo se o to alespoň snažit) je v předškolním věku hodně důležité, ve škole se pak na tyhle potíže můžou vršit další (což se zase dost často děje, zejména pokud dítě nemá dostatečně vyzrálé sluchové vnímání)Je na rodiči, aby určil, co je pro jeho dítě prioritou. Logoped může jen dávat doporučení na základě svých znalostí a zkušeností. Řešením by podle mě bylo takové to pomalé vrůstání do jazyka, jak ho popisuje autorka článku, pěstování poslechu, porozumění pokynům a krátkým příběhům spíše než aktivní používání angl. slovíček; popř. pečlivý výběr aktivních slov, což by předpokládalo hodně individuální přístup a nejspíš konzultace angličtináře s logopedem (což jsem v realitě ještě nezaznamenala)
Odpovědět