Víte vůbec, podle jakého programu se ve škole učí nebo bude učit vaše dítě? Jsem jedna z matek, která od září 1998 vzdělává doma své tři děti - dvě ve třetím ročníku a jedno v pátém. Chtěla bych se s vámi podělit o některé zkušenosti, které jsem získala při výběru vzdělávacího programu.
Moje informace jsou pouze útržkovité. Považuji za lepší, abyste si sami tyto programy pročetli a porovnali. Vzdělávací programy, ze kterých si můžete v současné době vybrat jsou tři - Základní škola, Obecná škola, Národní škola.
Většina základních škol u nás vyučuje podle vzdělávacího programu Základní škola (1.-9- třída). Je to program, podle kterého je vypracována většina učebnic z různých nakladatelství. Zvlášť zdařilé mi připadají učebnice z nakladatelství JINAN, Nová škola Brno, ALTER - témata v jednotlivých předmětech na sebe víceméně přesně navazují podle osnov Základní školy. Tento program je ve všech předmětech z hlediska množství látky nejobsáhlejší. Může tak nejlépe vyhovět (z tohoto zmíněného hlediska) např. požadavkům přijímacích zkoušek na osmiletá gymnázia nebo případnému přechodu dětí z nejrůznějších důvodů zpátky do škol.
Druhý vzdělávací program je Obecná škola (knižně vydalo nakladatelství Portál, s.r.o., Klapkova 2, Praha 8 v roce 1996). Tento vzdělávací program se týká pouze prvního stupně základní školy (1.-5. třída). V tomto programu jde o to, aby jednotlivé poznatky v učebních předmětech nebyly přísně odděleny, ale více rozvedeny v různých směrech. Dále jde o větší spojení výukové a výchovné oblasti, větší využití poznaného v praxi a o větší rozvinutí komunikativní složky. Učební předměty jsou v programu rozděleny po jednotlivých ročnících s vytýčením toho, co se žáci mají naučit, co se mohou naučit, dále činnosti a prostředky, které k tomu vedou a pro větší pochopení jednotlivé názorné ukázky k tématům. Je to program, jehož osnovy nejsou striktním předpisem, ale pouze vodítkem připraveným pro tvořivě orientované pojetí výuky. Bylo by třeba ještě ověřit návaznost vzdělávacího programu Obecná škola pro 6.-9. třídu. (Měla jsem možnost hovořit s učiteli jedné školy, kteří toto zpochybňují.)
Nejnovější je program Národní škola pro devítiletou školní docházku (knižně vydalo SPN, Ostrovní 30, Praha 1 v roce 1997). Vznikl z poznatků učitelů základních škol. Umožňuje vyučovat v blocích a rovněž diferenciaci podle zájmu dětí a možností školy (vyučujících rodičů). Projekt považuje za závazné kmenové učivo v základní části učebního plánu ve všech ročnících a předmětech. Nadstavbová čás plánu umožňuje diferenciaci podle zájmů a schopností, podle talentu dítěte, dále rozšiřování vědomostí ve vybraných předmětech nebo individuální péči v kterémkoli předmětu. Tento program tak ponechává podstatný prostor ve výběru konkrétní učební látky škole (resp. rodičům). Je ale potřeba více korigovat obsah učiva při případném přechodu na vyšší stupeň vzdělávání. Sama jsem si vybrala tento program vzhledem k variabilnosti a také proto, že škola v místě našeho bydliště podle něho učí. Učím již sedm měsíců a plně využívám možností přizpůsobení výuky individuálně každému dítěti.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.