10.7.2013 8:24:22 susu
Re: Plha...tak to je dvojka...
"Souhlasím Kamisi, lidi jsou závislí na hodnocení jiných, na odměnách a bojí se trestu...A navíc si to ani neuvědomují a nevěří, že by to mohlo fungovat i jinak."
Nesouhlasím. Je to velmi zjednodušené a šíleně nepřesné. Motivace lidí jsou uevěřitelně různorodě a v různých situacích u jednoho člověka taky různé, odměna a trest někdy roli hrají, jindy vůbec ne. Není možné to takovýmto způsobem zjednodušit.
"Děti se učí, i když jim nehrozí pětka. Vidím to na synovi, je do všeho hrrr, dělá si domácí úkoly i když nejsou povinné."
No to je právě různé, dcera nehne prstem, pokud se jí nechce a že by se učila dobrovolně, o tom si můžu nechat jen zdát. A že bych byla fakt ráda, mně učení docela bavilo, s dcerou bych s nadšením procházela snad cokoli a dávala další informace a ona nechce.
"Myslím, že hodnocení by ho naopak brzdilo, až by mu to učení znechutilo. On taky vidí, že nepíše tak hezky, jako spolužák, že jeho mladší segra umí nakreslit vydařenějšího panáčka, tak to zkouší trénovat, dělá co může...proč by ho ještě navíc měl za to někdo trestat špatýma známkama? "
Když dceři něco nejde, tak to zpravidla odmítá dělat. Naprosto. Když ve školce zjistila, že jí nejde kreslení jako jiné holčičce, tak mi 2 roky nevzala pastelku do ruky. Kdyby nemusela ve škole, tak by ji nevzala do ruky už nikdy, nakolik znám její povahu. Řekla by - já to neumím a já to dělat nebudu. Ve škole musela a teď zjišťuje, že už jí to docela jde, ale pořád kreslí málo a nerada.
"Navíc, moje děti nedělají to, co člověk po nich chce, když se na ně tlačí. U nich to naopak vyvolá odpor. Některé děti tlak zlomí, ale já bych ty svoje musela lámat hodně dlouho, ale proč bych to dělala? Potřebujeme konkrétní zpětnou vazbu, ne odměnu nebo trest. (Taky mě rozčiluje, když se je prarodiče snaží podplácet, aby udělali něco, co nechtějí.) Přece všechno, co děláme, má nějaký smysl, proč to děláme. A pokud ten důvod dítě nechápe, musíme počkat, až nadejde čas, kdy to pochopí."
Pokud se rozhodne to nedělat, nepochopí to nikdy.
Odpovědět