Hezky jsi rozebrala můj příspěvek.
Ale já přece netvrdím, že to co mu nejde, nemusí dělat. Kdyby bylo na něm, hrál by si s legem. Taky nechce dělat něco, co mu připadá složité. Přesně jak píšeš, taky to odmítá. Chce být všude první, ale pokud cítí, že na to nemá, nebo si jen myslí, že je to těžké, tak soutěžit nechce, cena pro vítěze s ním nehne. Úspěch (odměna) není zaručený a neúspěch (trest) by ho mohl jen utvrdit v tom, že to nemá smysl. Ano, někoho to může motivovat k tomu, aby dokázal, že to umí. Ale primárně přeci nejde o to, něco o sobě někomu pořád dokazovat. Jde o to, aby člověk dělal, co umí, co ho baví, co je potřeba a byl sám se sebou spokojený.
Když je nemocný a je doma, zavedla jsem domácí školu. Pokud nemá horečku, tak se snažím s ním dělat něco smysluplného. Je to těžké, taky se mnou moc nespolupracuje, holt nejsem učitelka. Už jsem byla i naštvaná, ale tím jsem mu to jen víc znechutila. Ale bude to taky tím, že je doma zvyklý na jiný režim než ve škole. Měl tendence si vymýšlet problémy, protože si chtěl doma hrát, teď jde raději do školy, než mít se mnou domácí školu.
Někdy má velkou chuť, abychom spolu něco do školy dělali a mě to tak strašně mrzí, když zrovna nemám čas. A když mám čas já, tak jemu se nechce. Takže se snažíme dodržovat domluvený čas, kdy mluvíme o tom, co ve škole, děláme spolu ty nepovinné úkoly a už si na to zvyknul.
Z toho, co jsi napsala mám dojem, že máme děti s podobnými vlastnostmi. Jak je potom možné, že tyto děti učitelé dokážou motivovat i když nemají známky, když je nehodnotí? Jak je možné, že těm dětem stačí jako odměna to, že to umí, že něco pochopily? Jak je možné, že tyto děti pracují a dělají to, co je potřeba?
K tvé poslední větě: Pokud se někdo rozhodne něco nedělat, tak ať to nedělá. Co je mně do toho, je to jeho věc. Ale plynou z toho nějaké důsledky, které si každý nese sám.
Četla jsem, že odměnou můžeš někoho donutit, aby udělal to, co by jinak sám od sebe neudělal, ale přirozená motivace se odměnou snižuje. Bylo provedeno mnoho psychologických pokusů, ze kterých to vyplývá. A malé děti tu přirozenou motivaci mají, chtějí vědět, jak funguje svět.