tisk-hlavicka

A stejně jsi adoptovanej!

Psychologové a další odborníci v oblasti náhradní rodinné péče doporučují, aby náhradní rodiče řekli dětem pravdu co nejdříve.

S dítětem, které vyrůstá v náhradní rodině, přichází do mateřské školy spousta nejrůznějších podnětů, jež může učitelka využít při práci s dětmi, ale i netušených situacích, na které je třeba okamžitě reagovat. Zejména pokud je adopce přísně střeženým tajemstvím rodiny, mohou na učitelku čekat horké chvilky…

Pokud do školky přichází dítě z pěstounské rodiny, bývá situace pro všechny zúčastněné mnohem transparentnější než v případě adopcí. Pěstouni zpravidla mívají více dětí, jejich rodiny jsou velmi často etnicky pestřejší. Pěstounské rodiny se navíc rozrůstají postupně, některé děti přicházejí už starší, a tak všechny zpravidla vědí, že mají „náhradní mámu“ a „náhradního tátu“. Pěstouni nemají problém učitelky v mateřské škole informovat. V případě adoptivních rodičů to tak zdaleka vždycky nebývá.

Přestože psychologové a další odborníci v oblasti náhradní rodinné péče doporučují, aby náhradní rodiče řekli dětem pravdu co nejdříve, někteří adoptivní otcové a matky si přejí držet zdání „normální“ rodiny, zejména pokud sami nejsou vnitřně vyrovnáni s faktem, že vlastní děti mít nemohou. S adoptivním kojencem se raději přestěhují, některé ženy před okolím předstírají těhotenství.

Podle poradenské psycholožky Ivany Halíkové jsou děti do čtyř let schopné přijmout takovou informaci od rodičů jako fakt, aniž by jí přikládaly významný citový obsah. Šestileté a starší děti už mohou takové sdělení zkratkovitě dávat do souvislostí s aktuálním děním v rodině: „Ty ses na mě včera zlobila, protože nejsem váš.“ I tyhle situace však lze citlivým přístupem velmi dobře ustát. Psycholožka doporučuje vyzdvihnout adopci jako výhodu: rodiče, kterým se děťátko narodí, si nemohou vybrat, ale my, jen jsme tě viděli, hned jsme věděli, že takového krásného chlapečka (krásnou holčičku) chceme, že patříme k sobě.

Pokud se učitelky mateřské školy od rodičů o osvojení dozvědí a rodiče zároveň deklarují, že si nepřejí, aby se to dítě dozvědělo, nezbývá než takové rozhodnutí akceptovat. Jakkoli jsou přesvědčené, že tento postup není správný, nemohou o své vůli do situace vstupovat a z vlastní iniciativy suplovat úlohu rodičů. Tím by překročily vlastní kompetence. Druhá věc ovšem je, že učitelka nebo ředitelka mohou iniciovat setkání mezi čtyřma očima a v důvěrné a klidné atmosféře mamince svůj názor sdělit. A upozornit ji na nebezpečí, že v nejméně vhodné chvíli někdo dítěti jeho původ sdělí. S přechodem do školy riziko vzrůstá, navíc se může rozhodujícím motivem už stát chuť druhého zranit, ublížit mu.

Psycholog Tomáš Novák, který se léta věnoval náhradní rodinné výchově, vzpomíná na kuriózní případ dokládající, „jak je ten svět malej“: Rodiče brzy po adopci odjeli s půlročním dítětem do Austrálie. Vzdálený kontinent se jim zdál naprosto bezpečný, a tak synovi nic neprozradili. Po letech, v čase, kdy zrovna bojovali s jeho pubertálními vzdory, se do stejné čtvrti, jen o pár bloků dál, přistěhovali sousedi ze staré vlasti, a co víc, z vedlejší moravské vesnice. Pamatovali si na peripetie kolem adopce a nic netuše na to zavedli před dospívajícím chlapcem řeč…

Hovory o rodině

Povídání o rodině, rodičích, prarodičích, o vztazích se sourozenci i širší rodinou patří do náplně činnosti mateřské školy. V obecné rovině, zejména pokud jsou učitelky informovány o tom, že někdo z dětí vyrůstá v náhradní rodině, můžeme hovořit i o tom, že některé děti se svým maminkám nenarodí, že existují rodiče, kteří vlastní děti mít nemohou, a tak si vyberou miminko, o něž se z nějakého důvodu nemohli starat jeho vlastní rodiče. Při práci s předškolními dětmi je přitom vhodnější mnohem více pozornosti věnovat nově vzniklé rodině a láskyplným vztahům než motivaci těch, kteří biologické dítě odloží. O tom, jestli před ostatními dětmi probírat, že konkrétně právě Bohunka nebo Pavlík jsou také adoptovaní či vyrůstají u pěstounů, by se však měly učitelky v první řadě domluvit s jejich rodiči. Je důležité vědět, jakou verzi předchozích událostí dítě ví, jak se s informací vypořádalo, co by pro něj případně mohlo být zraňující. Jakmile však budou podobné příběhy zasazeny do přirozeného kontextu, ztrácí i neplánované „odhalení“ adopce pro ostatní děti nádech senzace. Velmi důrazně by ale podle psycholožky Ivany Halíkové měly učitelky zasáhnout vůči rodičům jiných dětí, kteří podobné informace společně probírají v šatně, zatímco se jejich ratolesti oblékají.

Honzík

Uprostřed školního roku se do rodného městečka po rozvodu přistěhovala osmatřicetiletá Martina. Ze všeho nejdřív se pustila do shánění práce, volného místa ve školce pro svého pětiletého Honzíka a do úpravy dvou místností v domku rodičů. O tom, že s bývalým manželem chlapečka jako čtyřměsíčního adoptovali, se ještě nestihla učitelce zmínit. Po pár dnech se docela průbojný Honzík dostal do sporu s téměř sedmiletým Milanem, který byl zvyklý, že mu mladší děti příliš vehementně neodporovaly. Učitelka ho musela často upozorňovat, aby svůj oblíbený bagr občas nechal i jiným dětem nebo aby ve hře přijal i „vedlejší roli“. Tahanice o bagr propukla hned po ránu a než učitelka stačila zasáhnout, rozčílený Milan křičel: „Tvoje máma ani není tvoje opravdická máma, seš adoptovanej!“ Kdyby učitelka mateřské školy o adopci věděla, mohla být při sebemenším podezření připravená, měla by promyšlené, jak zareagovat. Teď nezbývá než improvizovat. „Každopádně není vhodné v takové vypjaté situaci zjišťovat, jak se věci skutečně mají, ale převést vše do obecné roviny a odvést pozornost dětí jinam. Pokud taková informace ostatní opravdu zaujme, doporučovala bych zmínit se, že se stává, že některé maminky a tatínkové si vyberou děťátko v domečku, kde jsou malá miminka, a nenásilně se začít věnovat tématu, jež mělo být na pořadu dne. Dítě, které vykřikovalo, je vhodné pohlídat při řízených činnostech i při volné hře, aby tentýž den už nedošlo k opakování podobného incidentu,“ říká psycholožka Halíková.

Pozornost je ale třeba věnovat i dítěti, které bylo osočené. Jak reagovalo? Dostalo se do afektu? Jak se chová potom?

Nakolik bylo informací zasažené? Podle doktorky Halíkové by se mu měla věnovat ta z učitelek, k níž má chlapeček nebo holčička bližší vztah. Je potřeba vrátit mu pocit bezpečného mikrosvěta. Stačí navodit důvěrnější atmosféru a zjistit, jestli je to téma, o kterém chce dítě mluvit, jestli něco tuší. Bezpodmínečně je v takové situaci nutné promluvit s dospělým, který si dítě vyzvedává, informovat ho o tom, co se stalo, a doporučit mu, aby dítěti v klidné atmosféře doma všechno vysvětlili, aby zvážili, jestli by si dítě neměli nechat dva tři dny doma, aby měli dost času ujistit je, že právě jeho si mezi všemi ostatními dětmi vybrali, protože se jim moc líbilo. Psycholog Tomáš Novák doporučuje, aby u takového hovoru byli oba rodiče, mluvit by však měl ten, který je schopen lépe zvládnout dojetí. Vzlyky a pláč by si dítě v této souvislosti mohlo vyložit úplně opačně, jako zklamání a lítost.

Autorka je šéfredaktorkou časopisu Psychologie dnes

Článek vyšel v tištěné verzi časopisu Informatorium 3-8, který vydává Portál.

INFORMATORIUM 3-8 je časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách.
Názory k článku (69 názorů)
Naše zkušenosti BIBI 18.6.2010 8:53
*Re: Naše zkušenosti Insula 18.6.2010 13:32
*Re: Naše zkušenosti maja 19.6.2010 20:9
*Re: Naše zkušenosti Sylva 20.6.2010 21:12
dnes adopce není tak tabu Gladya, bývalá dasa, 18.6.2010 9:27
*Re: dnes adopce není tak tabu maja 19.6.2010 20:14
**Re: dnes adopce není tak tabu Gladya, bývalá dasa, 20.6.2010 17:10
***Re: dnes adopce není tak tabu maja 20.6.2010 23:43
****Re: dnes adopce není tak tabu Kačislava 21.6.2010 16:57
Pravda Petra 18.6.2010 9:35
*Re: Pravda Světlana,3 osvojené děti 18.6.2010 9:53
**Re: Pravda Jana + 4 18.6.2010 9:58
**Re: Pravda Petra  18.6.2010 9:59
***Re: Pravda Osamělá 18.6.2010 10:2
****Re: Pravda Petra 18.6.2010 10:6
***Re: Pravda Jitusch* 18.6.2010 10:6
****Re: Pravda Ecim 18.6.2010 10:19
*****Re: Pravda Jitusch* 18.6.2010 10:30
******Re: Pravda Ecim 18.6.2010 11:57
******Re: Pravda Hillova 19.6.2010 15:48
*****Re: Pravda sarka 18.6.2010 13:21
***Re: Pravda BIBI 18.6.2010 10:37
****Re: Pravda Jana + 4 18.6.2010 10:39
****Re: Pravda Petra 18.6.2010 10:42
****Re: Pravda Adina,kluk 08 18.6.2010 12:40
****Re: Pravda maja 19.6.2010 20:36
****Re: Pravda maja 19.6.2010 20:39
****Re: Pravda mk 20.6.2010 7:7
****Re: Pravda MoninaBr 20.6.2010 9:30
***Re: Pravda maja 19.6.2010 20:33
**Re: Pravda maja 19.6.2010 20:31
*Re: Pravda maja 19.6.2010 20:28
*Re: Pravda JiBi* 7.7.2010 16:54
naše zkušenost Jana + 4 18.6.2010 9:57
nic netajíme Betina 18.6.2010 11:57
Otevřenost Ivka (dva kluci) 18.6.2010 12:5
*Re: Otevřenost Efca2 18.6.2010 22:22
**Re: Otevřenost maja 19.6.2010 20:47
**Re: Otevřenost Ivka (dva kluci) 19.6.2010 20:55
***Re: Otevřenost maja 19.6.2010 21:5
****Re: Otevřenost Ivka (dva kluci) 20.6.2010 20:36
*****Re: Otevřenost maja  20.6.2010 23:44
školka Deja 18.6.2010 14:13
Bratra jsme nepřesvědčili Simča, dcery *1988 a 1997 18.6.2010 14:20
*Re: Bratra jsme nepřesvědčili arsiela, 18.6.2010 22:41
**Re: Bratra jsme nepřesvědčili Brusinka14 19.6.2010 18:46
**Re: Bratra jsme nepřesvědčili maja 19.6.2010 20:59
***Re: Bratra jsme nepřesvědčili arsiela, 19.6.2010 22:47
****Re: Bratra jsme nepřesvědčili Hanka 75 21.6.2010 22:41
*Re: Bratra jsme nepřesvědčili maja 19.6.2010 20:50
Teď jsme to řešili Kačislava 18.6.2010 14:41
*Re: Teď jsme to řešili JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 19.6.2010 11:36
*Re: Teď jsme to řešili helena 19.6.2010 18:19
netajit Iveta 18.6.2010 20:19
*Re: netajit jája 19.6.2010 12:53
**Re: netajit Adina,kluk 08 19.6.2010 21:23
***Re: netajit Rasala 19.6.2010 22:55
***Re: netajit MoninaBr 20.6.2010 10:1
***Re: netajit Červánek 20.6.2010 11:6
****Re: netajit maja 20.6.2010 13:47
*****Re: netajit Červánek 20.6.2010 17:6
******Re: netajit maja 21.6.2010 0:0
*******Re: netajit maja 21.6.2010 0:5
*******Re: netajit Červánek 21.6.2010 7:50
********Re: netajit Gladya, bývalá dasa, 22.6.2010 9:10
*******Re: netajit Hanka 75 21.6.2010 22:51
********Re: netajit maja 23.6.2010 22:8
***Re: netajit Gladya, bývalá dasa, 20.6.2010 17:20
****Re: netajit Anca-Filipek4.12.2006 22.6.2010 8:29




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora PhDr. Kramulová Daniela >>


Vyhledávání článků podle věku

Fotky podle věku

Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.

Naše milovaná ---ADELINKA-----ADELINKAFilípekEliška 3.8.2010Naše ADÉLKA ve školce:-)(ve fialovém tričku)FotbalistaFotbalistaTo jsem pěkná čarodějka .....ADÉLKA.......Naše princezna AdélkaADÉLKA A PEJSEK

Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.

Přihlásit k odběru

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.