Rozhovor s Milanem Valentou z Ústavu speciálněpedagogických studií na PdF Olomouc
Milan Valenta z Ústavu speciálněpedagogických studií na PdF Olomouc v našem rozhovoru vzpomínal na lékaře a pedagoga Miroslava Čecha, který speciální pedagogy přirovnává ke šlechtě, jež ovšem musí být nejvzdělanější. Mluvili jsme i o nové publikaci pro speciální pedagogy, která před časem vyšla v nakladatelství Portál.
Legitimnost samostatného speciálněpedagogického slovníku vychází jednak z tradice - z existence samostatných oborových slovníků v minulosti vydaných, jednak z potřeby teorie i praxe oboru. Speciální pedagogika je skutečně „speciálním“ a dnes již tak rozsáhlým oborem, že komplexně pojatý pedagogický slovník by byl neúnosně obsáhlý. Navíc by zatěžoval obecné pedagogy hesly, která nemají důvod vyhledávat.
Třebaže se poslední reedice Defektologického slovníku pokoušela reflektovat změny po roce 1989, učinila tak neúplně, ale především - vycházela pořád z „defektologického“ pojetí oboru, z paradigmatu překonaných teorií, např. jednostranné orientace na reflexní teorii sovětské školy.
Speciální pedagogika je dnes něco jiného, než jsem studoval jako posluchač PdF UP v Olomouci v osmdesátých letech. Proměnila se jak teorie, tak i praxe, protože se změnila filozofie přístupu k osobám s postižením či omezením, ono výše uvedené paradigma. Z pojetí somato-psycho-patologického přešla k pojetí antropologickému. Přístup k člověku s handicapem u nás a „venku“ mi po revoluci vysvětlovala kolegyně z Norfolku, která rok u nás působila v rámci Fulbrightovy nadace: „Vy říkáte - ta sklenice je z poloviny prázdná, my ji vidíme z poloviny plnou.“
Vzpomínám na přednášky doktora Čecha blahé paměti, který vycházel z přednáškové síně vždy se zvoláním: „Nezapomínejte studenti, že speciální pedagog je šlechticem mezi pedagogy! A jako šlechtic musí umět všechno…“ Kromě „tvrdých“ znalostí a dovedností dávám u svých studentů, především se jedná o speciální pedagogy-dramaterapeuty, důraz na rozvoj sociálně-personálních vlastností, dovedností, tedy „měkkých“ dovedností.
Na jednu stranu věřím na jakési „kantorské“ dispozice, kantorskou rodinnou tradici, předurčenost na základě osobních vlastností a na vnitřní motivaci determinující výkon tohoto povolání. Na druhou stranu nás „příroda“ nenaučí předmětové didaktiky, znakový jazyk a alternativní a augmentativní komunikaci, bazální stimulaci…
Inkluze se stává pedagogickou realitou a to bez ez ohledu na tradice a fungující systém speciálek. Jsem přesvědčen, že z hlediska mé disciplíny, kterou je psychopedie, není možné plošně říci, zda je to dobře nebo špatně. Vždycky je třeba mít na mysli konkrétního žáka s mentálním postižením, konkrétní rodinu, konkrétní třídu a školu. Pro jednoho žáka s mentálním postižením může být inkluzivní edukační prostředí motivující a „táhnoucí dopředu“, pro jiného demotivující a odsuzující ho k pozici sociálního outsidera se všemi negativními dopady pro život, především „zaučení“ se v roli neúspěšného.
Defektologický slovník si dozajista své odvedl, na svou dobu to byl skvělý odborný počin a čas, po který byl na trhu a v užívání, tomu odpovídá. S Defektologickým slovníkem by dnes měl pracovat poučený speciální pedagog, který si v něm umí vybrat. Obsahuje jak hesla „věčná“, tak i ta sociálně-politicky „proměnlivá“. Výhoda nového slovníku spočívá tedy jistě v aktualizaci a nezkreslené reflexi současné speciálněpedagogické reality.
Pro. PaedDr. Milan Valenta, Ph. D., se narodil v roce 1958. Působí v Ústavu speciálněpedagogických studií PdF Olomouc, kde vyučuje především dramaterapii a psychopedii. Je editorem Slovníku speciální pedagogiky (Portál, 2015) a Přehledu speciální pedagogiky (Portál, 2014).
Rozhovor je z roku 2016.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.