Schopnost uzavírat přátelství je pro školní děti velmi důležitá. Čím je školák starší, tím větší roli v jeho životě hrají kamarádi. Pokud je nemá a kolektiv dítě odmítá, je to velké trauma. O to větší, že rodiče většinou nemohou pomoci.
V prvních letech školní docházky je pro většinu dětí důležitější učitel než spolužáci. Jeho názor zpočátku ovlivňuje i vztahy mezi dětmi. Spíše než osobnostní vlastnosti rozhoduje při výběru kamarádů blízkost a snadnost kontaktu. Nejlepší kamarádi jsou ti, se kterými dítě sedí v lavici, bydlí ve stejném domě nebo navštěvuje stejné kroužky. Částečně jsou vztahy mladších školáků motivovány i obdivem a ziskem. Dítě, které do školy nosí zajímavé hračky, bižuterii nebo moderní věci, vyvolává obdiv ostatních a má vyšší „sociální prestiž“. Dětská přátelství nebývají stálá.
Zhruba od devíti let věku začínají být kamarádi skutečně důležití. Do pozadí před nimi ustupuje i osoba učitele. Dítě už je dostatečně zralé, aby se ve volbě kamarádů nenechalo tolik ovlivnit dospělými a začíná mít svou hlavu. Akceptace skupiny a přátel je někdy tak důležitá, že odsouvá do pozadí i školní úspěch.
Ve třídě se vytvářejí dvojice, trojice nebo skupinky kamarádů a kolektiv má svou hierarchii. Pozice ve skupině a hodnocení vrstevníků jsou v tomto věku velmi důležité pro sebevědomí a sebehodnocení dítěte. Pevné postavení v kolektivu poskytuje dítěti pocit jistoty a sounáležitosti s ostatními. Dítě bývá na svou pozici i pyšné a se svou skupinou se ztotožňuje.
V rámci skupiny se rozvíjejí dovednosti, zejména sociální. Děti se učí vycházet s ostatními, přizpůsobovat se jim, ale i prosadit se. Učí se spolupracovat, ale i soupeřit. Pokud dítě nemá možnost být součástí vrstevnické skupiny a trénovat sociální dovednosti (třeba proto, že je kvůli svému nepřiměřenému chování soustavně odmítáno), má to podle psychologa Zdeňka Matějčka vliv na jeho pozdější uplatnění v partnerské a rodičovské roli.
Oblíbenost dětí ve skupině a schopnost uzavírat přátelství je podmíněna několika důležitými faktory. Stejně jako v dospělosti, důležité jsou již společné zájmy a aktivity. Také společně sdílené prožitky umocňují přátelské vztahy. Děti v tomto věku mají svá malá, ale velmi důležitá tajemství a rády je se svými nejbližšími kamarády sdílejí. Ochota vyslechnout kamarádova tajemství a schopnost neprozradit je dál, je jednou z důležitých vlastností správného kamaráda.
Agresivita u dětí může mít mnoho příčin. Agresivní a ubližující děti bývají zpravidla kolektivem odmítány, někdy ale dítě začne být agresivní až vlivem odmítání skupiny. Pak může být agrese projevem frustrace, snahy upoutat pozornost a neschopnosti dítěte se se situací vyrovnat jinak. Má-li váš potomek potíže s agresivitou, ať již z jakéhokoli důvodu, je vždy vhodná návštěva psychologa. Ten se pokusí zjistit a odstranit příčiny nežádoucího chování. Podaří-li se to, je vhodné dítě přeřadit do jiného kolektivu, kde může začít znovu s „čistým štítem“.
V tomto věku mají děti sklon brát vše velmi opravdově a nesmlouvavě. Kladou velký důraz na spravedlnost, férovost, mlčenlivost a ochotu pomoci. Často ale nejsou schopny zohlednit všechny okolnosti, a proto vnímají svět trochu černobíle. Nejvíce odsuzují „podrážení“, lhaní kamarádům a žalování. Držet při sobě, být solidární a pomáhat si, to jsou nepsaná pravidla kamarádství i členství v kolektivu.
Důležité jsou i sociální dovednosti a příjemné chování. Dítě, které intuitivně ví, jak se chovat, jak reagovat a jak udělat dojem na ostatní, bývá postaveno v hierarchii výše. Výhodou je, pokud dítě rozpozná nepsané normy skupiny a dokáže se chovat v souladu s nimi.
Naopak, děti, které se nedokážou přizpůsobit ostatním, reagují neadekvátně a egocentricky, bývají odmítané. Týká se to i dětí, které jsou ostatním nepříjemné, ruší je, jsou agresivní nebo hyperaktivní. Jiným důvodem neoblíbenosti může být, pokud dítě nestačí ostatním ve skupinových aktivitách a hře. Většinou se nejedná o poruchu. Tyto problémy způsobuje nezralost dítěte, nižší sociální inteligence i nedostatek zkušeností v sociální sféře. Problémy mívají i děti nadprůměrně inteligentní, které se od ostatních často liší zájmy a způsobem komunikace.
Rodiče často vnímají úspěchy a neúspěchy svých ratolestí v sociální sféře velmi silně, a je-li dítě neoblíbené, cítí bolest a bezmoc. Vměšovat se do vztahů a určovat, kdo s kým se má bavit a trávit volný čas v tomto věku již není možné. Co tedy mohou udělat?
V první řadě by již při zařazování do kolektivu měli zvážit, zda je dítě dostatečně vyspělé. Jedná se především o nástup do školy. Dnes mnoho dětí začíná školní docházku až v sedmi letech a důvodem nemusí být jen nezvládnutí nároků. Důležitá je i sociální zralost. V každém případě dítěti nesmírně prospěje strávit minimálně poslední rok v kolektivu mateřské školy. Před nástupem do školy je dobré si ověřit, jak si zde vede. Dítě zraje i po sociální stránce, a má-li potíže, může mu odklad pomoci.
Má-li problémy školák, měl by od rodičů cítit podporu a porozumění. Zároveň je možné s ním situaci rozebrat. Je možné, že se trápí jen proto, že není tak populární jako jeho soused v lavici. Popularita ale není tak důležitá jako přátelství. Je třeba vědět, že ne každý, s kým se setkáme, nás bude mít rád. Důležité je mít několik dobrých kamarádů, ne být nejobdivovanější ve třídě.
Má-li dítě málo nebo žádné kamarády, mohou se rodiče pokusit odhalit příčiny neobliby. Ne každá příčina je odstranitelná, ale zejména u starších dětí již je možné upozornit na nevhodné chování, které jim situaci ztěžuje. Někdy je dítě schopné své projevy (například vyrušování ostatních) alespoň částečně ovládnout. Možná je i spolupráce s třídním učitelem, zejména v případě, že je dítě handicapované. Hlavně u mladších dětí je názor učitele důležitý. Lze také s dítětem navštívit psychologa.
Postavení dětí v kolektivu někdy závisí i na drobnostech, tedy alespoň tak to připadá dospělým. Sounáležitost ke kolektivu vyjadřuje i podobný styl oblékání a podobné aktivity. Pokud se dítě například z finančních důvodů nebo přehnané úzkosti rodičů nemůže účastnit společných akcí, chodí výrazně jinak oblékáno a tráví volný čas jinak, bude muset vyvinout mnohem větší úsilí, aby se v kolektivu prosadilo. Záleží ale samozřejmě i na normách, které kolektiv uznává, a ty se v každé skupině trochu liší.
Až na výjimky je dítě obrazem svých rodičů. Má-li možnost odmala vyrůstat v atmosféře kooperace, tolerance a porozumění a sledovat převážně nekonfliktní soužití rodičů, je vysoká šance, že se tyto vzorce chování naučí a nebude mít v kolektivu výraznější problémy. Poskytneme-li mu vzor sociálního chování a možnost toto chování praktikovat mezi ostatními dětmi, dáváme mu dobrý základ pro bezproblémové vztahy později.
Hvězdy – nejoblíbenější jedinci, kteří určují, co se bude dělat, udávají normy skupiny. Mají řadu obdivovatelů a kamarádů. Jsou sebevědomí, zábavní a sociálně zdatní. V kolektivu je jich do pěti.
Řadoví členové – jsou skupinou dobře přijímáni, účastní se společných aktivit. Ztotožňují se se skupinovými normami a zpravidla obdivují „hvězdy“. Patří sem asi polovina dětí ve třídě.
Outsideři – děti stojící mimo kolektiv. Jsou to jednak děti, kterých si ostatní nevšímají, nebo děti, které kolektiv odmítá. Některé nevšímané děti ostatní nepostrádají a situace jim vyhovuje, jiné se tím trápí. Děti, které kolektiv odmítá, trpí nejvíce. Mohou být i terčem posměchu, zlomyslností nebo dokonce šikany.
Třídní šaškové – tato role je specifická pro školní kolektiv. Jedná se o děti, které se snaží zvýšit svou sociální prestiž legráckami a „zlobením“. Ostatní je přijímají kontroverzně, bývají přijímáni i odmítáni. Bývají to maximálně dvě děti ve třídě.
Zmínila jsem pouze nejzákladnější sociální role, někteří autoři jich uvádějí více. Děti mohou zaujímat různé role v různých skupinách a mohou vstupovat z jedné role do jiné. Často také vykazují znaky typické pro více rolí.
Autorka je psycholožka
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.