tisk-hlavicka

Hlavní předpoklad úspěchu ve škole? Dítě se musí umět narodit!

31.10.2014 Brůna Jiří Matěj 111 názorů

Za pár týdnů to bude přesně 25 let, kdy už do studijního osudu dítěte či mladého člověka nevstupuje bodovací systém pod taktovkou vládnoucí strany.

Za pár týdnů to bude přesně 25 let, kdy už do studijního osudu dítěte či mladého člověka nevstupuje bodovací systém pod taktovkou vládnoucí strany. I zapřísáhlému ateistovi by se chtělo zvolat "díky Bohu"! Jistě je však namístě menší pozastavení a zamyšlení, jak se za ono čtvrtstoletí daří v praxi naplňovat jeden ze stěžejních principů v oblasti školství zakotvený i v naší ústavě, a to rovný přístup ke vzdělání. Mimochodem, právě toto období takřka přesně kopíruje moji školáckou a studijní dráhu, a tak nejsem odkázán pouze na statistická data, ale mohu čerpat i z vlastních osobních poznatků a zkušeností.

Za tu dobu jsem potkal spoustu spolužáků - z poměrů chudších i bohatších, dětí z rodin vysokoškoláků či těch se základním vzděláním, apod. Když tak nad tím přemýšlím, našel bych několik ojedinělých případů, kdy dítě méně vzdělaných, méně se zajímajících či ekonomicky slabších rodičů dosáhlo třeba až na vysokoškolský stupeň vzdělání. Dokonce věřím, že většina lidí má ve svém okolí někoho, kdo přes slabší rodinné zázemí úspěšně prošel naší vzdělávací soustavou. V takových případech nezbývá než smeknout klobouk (klidně i kšiltovku) a načerpat optimismus, že mírně nadnesený nadpis naštěstí nemusí vždy platit. Jinak se ovšem moje zkušenost bohužel víceméně shoduje s různými studiemi, které České republice mimo jiné přisuzují a vyčítají značnou selektivnost našeho vzdělávacího systému a v evropském měřítku až extrémní závislost socio-ekonomického prostředí dítěte na stupni dosaženého vzdělání.

Zjednodušeně řečeno, pokud se dítě narodí do rodiny dvou vysokoškoláků, zpravidla i ono dosáhne terciárního stupně vzdělání, zatímco jen nízké procento dětí pocházející z rodiny méně vzdělaných rodičů reálně dosáhne vyššího vzdělání než jeho rodiče. Analogii lze vysledovat i co se týče ekonomické situace rodiny. Známým programem vytvořeným s cílem kontinuálního mezinárodního srovnávání žáků a výsledků jednotlivých vzdělávacích systémů je studie PISA. Pro účely posouzení vlivu sociálního, ekonomického a kulturního zázemí žáka na jeho školní výsledky se zde používá tzv. ´ESCS index´. Česká republika se již stabilně řadí k pětině zemí s nejvyšším indexem, tedy nejvyšší závislostí rodinného zázemí na budoucím dosaženém vzdělání dítěte a jeho studijních výsledcích, a to ve společnosti zemí jako jsou Slovensko, Maďarsko či Izrael. Na opačném pólu žebříčku naopak dle očekávání nalezneme například severské země. Kde se skrývá větší inspirace i pro náš vzdělávací systém, zda na východ od nás, anebo třeba právě ve Finsku či Norsku, ponechme jako řečnickou otázku pro zodpovědné osoby.

O tom, že se až příliš rozevřely a stále rozevírají pomyslné a pověstné nůžky ve společnosti, což se velmi zřetelně projevuje i ve školství, se vedle statistik můžeme přesvědčit i na mnoha příkladech z praxe. Například na několika čtverečních kilometrech dnes nalezneme mezinárodní základní školu, v níž rodiče platí za školní vzdělávání svých dětí cca čtvrt milionu korun ročně, zatímco na vedlejší škole má řada rodičů problémy pořídit svým dětem na začátku školního roku základní pomůcky. Znám školy, kde se několikrát do roka pořádají zahraniční výjezdy za účasti drtivé většiny žáků, zatímco na druhé straně máme školy, které už se pro nízký zájem žádné obdoby dřívějších škol v přírodě ani nepokoušejí organizovat.

Výrazné až propastné rozdíly však lze pozorovat nejen co se týče ekonomických podmínek rodin pro zajištění kvalitního formálního vzdělání pro své děti, ale také v jejich přístupu k němu, aktivitě a zájmu o jeho průběh či ve vnímání vzdělání ve smyslu jeho hodnoty. Samozřejmě, rozdíly v tomto ohledu nejsou ničím novým. Vzpomínám si třeba na maminku jedné mojí spolužačky. Ta měla takový přehled o aktuálně probírané látce, našich učitelích i o prospěchu své dcery a jejích spolužáků, že to spíše vypadalo, že do té školy chodí sama. Spíše úsměvným příkladem byl zase třeba tatínek jednoho z mých spolužáků, který prý vždycky po skončení třídních schůzek nadšeně zavelel směrem k ostatním tátům, se kterými se znal: "tak jsme to přežili a můžeme jít na pivo!". Někteří rodiče zase naproti tomu na třídní schůzky za celou dobu třeba ani jednou nezavítali.

Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že v posledních letech se rozdíly ve vnímání důležitosti vzdělání pro své děti a aktivitě rodičů s tím spojené ještě mnohem více prohloubily. Dokonce nám tu na jedné straně vznikl relativně nový fenomén, zatím tedy spíše mini-fenomén, kdy část rodičů chce vzít i formální vzdělání svých dětí zcela do vlastních rukou. V praxi to znamená, že víceméně svépomocí zakládají s názorově spřízněnými dušemi vlastní malé školy. Protipólem tohoto, možná až hyperaktivního, přístupu je druhý extrém "aktivity" rodičů. Patří sem třeba ti, kteří v den předávání vysvědčení zjišťují, že jejich dítě není premiantem, nýbrž ho čeká koncem prázdnin reparát. Nelze opomenout ani skupinu rodičů, pro něž jsou učitelé bandou hlupáků neschopných docenit genialitu a výjimečnost jejich ratolesti. Mohu potvrdit, že se našli podobní i dříve, ale není jich v současné době nějak více?

Mnohokrát jsem také slyšel názor, že zatímco v minulém režimu rozhodovala o studiu dítěte rudá knížka rodičů, dneska pro změnu jejich peněženka či stav konta. Osobně se s těmito zjednodušujícími soudy neztotožňuji. Jsem přesvědčen také o tom, že v mnohém se i přes množství kritických hlasů téměř ze všech stran (zaměstnavatelé, širší veřejnost, učitelé,…) naše školství posunulo správným směrem. Rozhodně bych se ale neodvážil mluvit o rovném přístupu ke vzdělání v pravém slova smyslu, o tom že o budoucím vzdělání dítěte rozhodují výhradně jeho schopnosti a píle či o stejných šancích dětí na vzdělání bez ohledu na jejich sociální původ. Tak daleko, tedy k naplnění správného a vznešeného ideálu rovných šancí na vzdělání, jsme se za uplynulých 25 let podle mě opravdu nedopracovali. Podaří se ho naplnit, anebo alespoň se k němu přiblížit v letech či desetiletích následujících?

Autor je český studijní rekordman. Více na http://jmbruna.webnode.cz/o-mne/napsali-o-mne-media-a-ja/.

Názory k článku (111 názorů)
Peněženka Petra 31.10.2014 8:41
*Re: Peněženka komba 31.10.2014 9:5
**Re: Peněženka Ajnod 31.10.2014 9:40
***Re: Peněženka kreditka 31.10.2014 10:46
****Re: Peněženka Ajnod 31.10.2014 11:3
*****Re: Peněženka kreditka 31.10.2014 13:9
******Re: Peněženka Ajnod 31.10.2014 13:29
******Re: Peněženka Analfabeta 1.11.2014 12:36
*******Re: Peněženka kreditka 1.11.2014 13:9
********Re: Peněženka Kristýna 3.11.2014 19:44
*********Re: Peněženka kreditka 3.11.2014 20:30
***Re: Peněženka nordica 31.10.2014 17:7
****Re: Peněženka cyann 31.10.2014 18:34
*****Re: Peněženka Bernardetta 3.11.2014 17:16
*****Re: Peněženka Roya 4.11.2014 13:20
***Re: Peněženka pavla 1.11.2014 7:40
****Re: Peněženka Jana 1.11.2014 20:13
*****Re: Peněženka Líza 2.11.2014 14:27
******Re: Peněženka jentak 3.11.2014 9:40
*******Re: Peněženka pavla 4.11.2014 5:14
********Re: Peněženka pavla 4.11.2014 5:19
********Re: Peněženka Analfabeta 4.11.2014 10:36
*********Re: Peněženka nordica 4.11.2014 16:48
**Re: Peněženka jentak 31.10.2014 13:6
***Re: Peněženka Analfabeta 31.10.2014 13:31
****Re: Peněženka jentak 31.10.2014 13:59
***Re: Peněženka Irena 3.11.2014 19:46
**Re: Peněženka Analfabeta 3.11.2014 19:18
*Re: Peněženka LucKa66 31.10.2014 9:26
**Re: Peněženka jentak 31.10.2014 13:8
***Re: Peněženka Analfabeta 31.10.2014 14:13
****Re: Peněženka jentak 31.10.2014 14:24
***Re: Peněženka LucKa66 31.10.2014 17:35
***Re: Peněženka Irena 3.11.2014 19:50
*Re: Peněženka Yuki 00,03,07 31.10.2014 17:24
**Re: Peněženka nordica 31.10.2014 23:9
**Re: Peněženka Irena 3.11.2014 19:54
Autor hází všechno na vzdělávací soustav... Analfabeta 31.10.2014 8:58
*Re: Autor hází všechno na vzdělávací s... Ajnod 31.10.2014 9:43
**Re: Autor hází všechno na vzdělávací... Ajnod 31.10.2014 9:45
***Re: Autor hází všechno na vzděláva... komba 31.10.2014 10:37
****Re: Autor hází všechno na vzdělá... Ajnod 31.10.2014 10:55
*****Re: Autor hází všechno na vzdě... kreditka 31.10.2014 10:59
******Re: Autor hází všechno na vz... Ajnod 31.10.2014 11:0
*****Re: Autor hází všechno na vzdě... nordica 31.10.2014 17:12
*****Re: Autor hází všechno na vzdě... Irena 3.11.2014 19:58
***Re: Autor hází všechno na vzděláva... Irena 3.11.2014 19:56
**Re: Autor hází všechno na vzdělávací... dobri 31.10.2014 10:7
**Re: Autor hází všechno na vzdělávací... kreditka 31.10.2014 10:52
***Re: Autor hází všechno na vzděláva... Analfabeta 31.10.2014 11:9
Třída 8. A kreditka 31.10.2014 10:57
rodice eva 31.10.2014 11:38
Jenže školství je takto postavené Eržika. 31.10.2014 11:46
*Re: Jenže školství je takto postavené Markéta 31.10.2014 11:53
**Re: Jenže školství je takto postaven... Winky 31.10.2014 12:5
*Re: Jenže školství je takto postavené Analfabeta 31.10.2014 12:13
**Re: Jenže školství je takto postaven... Lída+4 31.10.2014 12:57
***Re: Jenže školství je takto postav... kreditka 31.10.2014 13:14
****Re: Jenže školství je takto post... Lída+4 31.10.2014 19:47
*****Re: Jenže školství je takto po... Analfabeta 31.10.2014 21:13
******Re: Jenže školství je takto ... Lída+4 31.10.2014 21:48
*******Re: Jenže školství je takt... kreditka 1.11.2014 9:18
*******Re: Jenže školství je takt... Analfabeta 1.11.2014 12:57
******Re: Jenže školství je takto ... vlad. 3.11.2014 15:22
***Re: Jenže školství je takto postav... Helena, tři děti 31.10.2014 18:45
****Re: Jenže školství je takto post... Analfabeta 31.10.2014 19:16
**Re: Jenže školství je takto postaven... cyann 31.10.2014 15:17
***Re: Jenže školství je takto postav... iveta 31.10.2014 15:43
****Re: Jenže školství je takto post... cyann 31.10.2014 16:21
*****Re: Jenže školství je takto po... nordica 31.10.2014 17:20
******Re: Jenže školství je takto ... cyann 31.10.2014 18:42
*******Re: Jenže školství je takt... nordica 31.10.2014 23:13
********Re: Jenže školství je ta... cyann 1.11.2014 10:39
*********Re: Jenže školství je ... nordica 1.11.2014 21:39
******Re: Jenže školství je takto ... kreditka 31.10.2014 18:52
*****No tak treba co se tyka Franci... Petra 31.10.2014 23:13
******Re: No tak treba co se tyka ... cyann 1.11.2014 10:47
*******Re: No tak treba co se tyk... Petra 1.11.2014 22:57
****Re: Jenže školství je takto post... jentak 31.10.2014 16:44
****Re: Jenže školství je takto post... Dana 1.11.2014 18:3
***Re: Jenže školství je takto postav... Analfabeta 31.10.2014 16:18
****Re: Jenže školství je takto post... cyann 31.10.2014 16:27
*****Re: Jenže školství je takto po... Analfabeta 31.10.2014 16:48
**Re: Jenže školství je takto postaven... pavla 1.11.2014 8:1
*Re: Jenže školství je takto postavené kreditka 31.10.2014 13:10
**Re: Jenže školství je takto postaven... Mandara 31.10.2014 16:36
***Re: Jenže školství je takto postav... nordica 31.10.2014 17:21
*Re: Jenže školství je takto postavené nordica 31.10.2014 17:17
**Re: Jenže školství je takto postaven... cyann 31.10.2014 18:36
*Re: Jenže školství je takto postavené pavla 1.11.2014 7:52
**Re: Jenže školství je takto postaven... Analfabeta 1.11.2014 10:9
***Re: Jenže školství je takto postav... Analfabeta 1.11.2014 10:10
Peněženka nerozhoduje! Hana, tři děti 31.10.2014 18:51
peněženka rozhoduje o všem! Myss 1.11.2014 13:28
*Re: peněženka rozhoduje o všem! Helena 1.11.2014 23:1
*Re: peněženka rozhoduje o všem! vlad. 3.11.2014 15:31
Vezmu to z druhého konce Warhammer 1.11.2014 13:32
*Re: Vezmu to z druhého konce Analfabeta 1.11.2014 13:53
**Re: Vezmu to z druhého konce Černá kronika 1.11.2014 22:15
*Re: Vezmu to z druhého konce Myss 1.11.2014 14:8
Hledám sponzora Jana, 2 děti 1.11.2014 20:9
*Re: Hledám sponzora Markéta, kluci 12 a 6 1.11.2014 22:9
*Re: Hledám sponzora kreditka 2.11.2014 7:25
**Re: Hledám sponzora RENATA + SYN 11 LET 3.11.2014 9:47
***Re: Hledám sponzora jentak 3.11.2014 10:9
*Re: Hledám sponzora Analfabeta 2.11.2014 9:6
když se tak rozhlédnu Hana 1.11.2014 23:7
*Re: když se tak rozhlédnu kreditka 2.11.2014 7:28
*Re: když se tak rozhlédnu susu 3.11.2014 11:53
výchova v rodině RENATA + SYN 11 LET 3.11.2014 9:5
Blábol Bára 3.11.2014 19:40




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora Brůna Jiří Matěj >>


Vyhledávání článků podle věku

Seriály

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.